Eurosport
Ekstrem forvandling: Har vært best av Uno-X-rytterne
Av
Publisert 11/07/2023 klokken 12:41 GMT+2
Jonas Abrahamsen var den største overraskelsen i uttaket, men trenger nå ingen nærmere presentasjon.
Jonas Abrahamsen.
Foto: Getty Images
Tilbake i 2017 ble to nordmenn valgt ut for å representere landet i konkurranse mot 12 000 andre amatørsyklister under l’Etape du Tour.
Valget falt på daværende Uno-X Hydrogen Development Team-rytter Jonas Abrahamsen og Jone Ellingsen (Sandnes SK). Entusiastene reiste ned for å bryne seg på løypeprofilen som også proffene skulle sykle på dag 18 av Tour de France det året: 179,6 kilometer mellom Briançon og Col d’Izoard, og i tillegg over Col de Vars underveis.
Den da 21 år gamle klatreren fra Skien vant det rittet. Men da han kom tilbake til Tour de France seks år senere, hadde han også med seg erkjennelsen om at det ikke var klatrer han skulle bli.
Saken fortsetter under.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2023/07/09/3741074-76111408-2560-1440.jpg)
Her fyker han inn i klesvasken
Video credit: Eurosport
Høsten 2019 bestemte han seg i stedet for å gå ganske kraftig opp i vekt (fra 62 til 78 kilo) og transformere seg fra klatrer til en mer kraftfull hjelperytter på flatene:
- Ja, det var tider det i 2017. Det går nok ikke like fort oppover nå, men samtidig har jeg blitt mye mer allsidig. Jeg hadde nok ikke vært i touren uten å ha tatt valget om å gå opp i vekt, sier Abrahamsen til Discovery.
Vist seg plassen verdig
Du skulle være over snittet interessert i Belgium Tour for å skjønne at Jonas Abrahamsen ville stikke av med en av de åtte plassene på Uno-X Pro Cycling i Tour de France-debuten.
Les mer om Tour de France-oppkjøringen til Jonas Abrahamsen her:
Det var kjørestyrken og allsidigheten som til slutt gjorde at han plasserte deg foran blant andre Martin Urianstad Bugge og Erik Resell i det endelige uttaket.
Etter at åpningsuka er konkludert drister jeg meg til påstanden: Ingen på det norske laget har levert bedre enn den vennlige 27-åringen fra Skien.
Saken fortsetter under.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2023/07/04/3738054-76051013-2560-1440.jpg)
Her velter Uno-X-rytteren på oppløpet
Video credit: Eurosport
Han ble tatt med til touren som tredjemann i opptrekket - en fartsholder som hjelper til med posisjoneringen - med kun Søren Wærenskjold og Alexander Kristoff igjen foran seg på rekka foran massespurtene.
I svært kaotiske massespurter er det så langt navn som Jasper Philipsen, Caleb Ewan, Phil Bauhaus, Mads Pedersen og Wout van Aert som har dominert, men det er i hvert fall ikke bidragene fra Abrahamsen det har skortet på.
Han viste fram litt av usikkerheten på dette nivået ved å fly litt i veien for Wærenskjold og Kristoff på etappen mot Bayonne. Episoden ble forsterket da tilbakemeldingen fra Kristoff ble fanget opp av TV-kameraene. Bidraget fra både Rasmus Tiller og Abrahamsen selv ble dog ganske kraftig underkommunisert da de ledet laget fram med perfekt timing og gjorde sitt til at den voldsomme posisjoneringskampen inn mot de siste to kilometerne framsto som en lek.
Abrahamsen er overalt
Og akkurat det med energien til Uno-X-hjelperen er det som har stukket seg mest ut i løpet av åpningsuka, også en uvanlig lang uke - bestående av ni etapper.
Det ble nevnt i forkant av avreisen til Frankrike at han kunne få i oppdrag å plassere ryttere som Tobias Halland Johannessen eller Torstein Træen inn i bakkene.
Følelsen jeg sitter igjen med etter Tour de France-åpningen, er at Abrahamsen har vært litt overalt.
- Jeg er faktisk veldig fornøyd selv. Det er selvfølgelig noen små ting man kunne ha gjort annerledes, men ut ifra der jeg sto før rittet, er jeg veldig fornøyd, sier han til Discovery.
- Hvor mye krefter har det kostet?
- Det er et godt spørsmål. Jeg har vært aktivt med i brudd, hjulpet klatregruppa og kjørt opptrekk. Jeg håper det ikke har kostet for mye, men formen har aldri vært bedre, sier han.
På vei inn mot Limoges på dag åtte gjorde han en strålende jobb med å posisjonere Rasmus Tiller inn på venstresiden av feltet. Akkurat da valgte Lidl-Trek og Alpecin-Deceuninck å stenge nettopp det rommet, men initiativet hans var strålende.
Da var en mann som Alexander Kristoff alt kjørt av for lengst, mens også Søren Wærenskjold ble hengende etter da han tok den lange veien i en rundkjøring nær slutten. I det småkuperte terrenget inn mot mål, der blandingen av klassikermannskap og lag med store sammenlagtryttere pisket opp både fart og stemning, viste Abrahamsen igjen at det er høyt nivå på prestasjonene han leverer.
Tok et magedrag for Gregaard
Under etappen mot Puy de Dôme gjorde Abrahamsen som han fikk beskjed om og angrep fra kilometer 0. Han kom seg med i bruddet sammen med Jonas Gregaard, selv om det naturlig nok var Tobias Halland Johannessen Uno-X hadde håpet å spille ut med brutal klatring mot slutten av dagen.
Slik gikk det altså ikke.
Igjen utmerket Abrahamsen seg med viktige bidrag til lagkamerater. Det utviklet seg til slutt til en ganske vill duell mellom klatrerne og de mest kjøresterke rytterne på de siste fem-seks milene. Alle skjønte jo at en mann som Michael Woods (etappevinneren, vår anm.) ikke var en mann du ville ankomme foten av den siste stigningen sammen med.
Selv om Skiens-mannen opplagt er kjøresterk, er han nå for tung til å henge med oppover når stigningsprosenten snitter på 11-12 på de siste 4,5 kilometerne.
Da Gregaard slet med å henge med på angrepene som haglet fra Matej Mohoric, David de la Cruz, Mathieu Burgaudeau, Matteo Jorgenson og Neilson Powless, var det ofte lagkompisen som måtte agere som brannslokker.
Det beste eksempelet kom med 36 kilometer igjen. Abrahamsen forsøkte å få seg en velfortjent pustepause langt bak på rekka, men ble kommandert fram i front av Gregaard. Deretter skviste han sitronen på nytt og kjørte bakkedrag så Aleksei Lutsenko ble blåst rett av.
Dessverre var det ikke nok trøkk i dansken til å kjøre seg opp til Burgaudeau og de la Cruz - men å se en fullstendig sluttkjørt nordmann som hev etter pusten etter den involveringen var et godt bilde på hvor mye dette koster når lite vind og opp mot 35 varmegrader ønsker deg velkommen i de sentrale delene av Frankrike.
Kvalitet og trøkk
Det var nok en god idé av Uno-X Pro Cycling Team å forlenge avtalen hans ut 2024 før avreisen til touren. Han er fremdeles uslepen og mangler litt taktisk finesse i de avgjørende fasene av etappene, men det skulle da også bare mangle for en debutant på dette nivået.
Jeg tror andre lag får med seg kvaliteten når han utfører oppgavene som hjelperytter. Å ha en mann med så mye kraft i tråkket i spurtopptrekket, er en kvalitet mange andre lag også kan ha bruk for.
27-åringen viste mot og modenhet da han for fire år siden tok det vanskelige valget med å legge ambisjonene som klatrer på hylla. I dag er det en langt mer kompakt og eksplosiv utgave vi ser av Jonas Abrahamsen.
Det var rett og slett et forsøk på maksimere mulighetene innenfor egen karriere. Det var utvilsomt også et valg som slo veldig bra ut for ham.
Relatert
Reklame
Reklame