Populære sporter
All sport
Vis alt

Etterlyser grep etter skrekkvelt: – Aldri så galt at det ikke er godt for noe

Vegard Kjøllmoen Steien

Oppdatert 05/04/2024 klokken 21:06 GMT+2

På den fjerde etappen av Baskerland rundt var sykkelsporten vitne til en grusom velt, der flere av verdens beste syklister pådro seg stygge skader. Nå håper Discoverys sykkelkommentator at ulykken kan sørge for en endring.

Flere stjerner involvert i stygg velt: – Grusomt

– Det blir en vond klump i magen med en gang. Du glemmer at det er toppidrett det er snakk om.
Det sier Discoverys kommentator Theis Magelssen.
Torsdag var han vitne til en skrekkvelt, der flere ryttere endte med store skader.
Jonas Vingegaard var en av de tolv rytterne som dundret i bakken. Han pådro seg kragebeinsbrudd og flere brukne ribbein. Fredag fikk han også påvist en punktert lunge og lungekontusjon.
Kragebeinsbrudd ble også utfallet for Remco Evenepoel, mens Primoz Roglic slapp unna uten bruddskader.
Verre gikk det for UAE-profilen Jay Vine, som pådro seg brudd både i nakkeområdet og ryggen. Laget opplyste imidlertid at den sterke rytteren ikke har tegn til nevrologiske skader.
Ulykken skjedde i en utforkjøring med omtrent 35 kilometer igjen til mål, og Discoverys kommentator mener at det er en velt som kunne ha vært unngått.
–  Der synes jeg at vi burde kunne forvente en større grad av kontroll og sikkerhetstiltak.

Etterlyser tiltak

TV-bildene viste en slagmark, der en rekke syklister hadde tydelige smerter. Etter hvert ble én etter én fraktet bort i ambulanse.
– Det er en betongrennestein på yttersiden av en ganske krapp sving i en utforkjøring innenfor de siste fem milene. Det er lett å si i ettertid at noe burde ha blitt gjort her, men jeg føler at det er noe en burde kunne sett i forkant, konstanterer Discoverys kommentator.
Magelssen mener at enkle sikkerhetstiltak kunne vært med på å avverge de stygge scenene som utspilte seg i nord i Spania.
– Det burde ha vært lagt ned tjukkaser eller skumgummi. Eventuelt burde det vært en motorsyklist som sa at de burde roe ned tempoet der, slik de har i flere andre ritt, foreslår han.

– Er så kaotisk

Samtidig er det et økonomisk spørsmål inne i bildet. Magelssen påpeker at det er dyrt både å arrangere og lage et sykkelritt, men at sikkerheten stadig er et tilbakevendende tema.
– Det å ha 100 prosent kontroll på all sikkerhet i sykkel tror jeg de aldri får til. Det er så kaotisk, sier Discoverys kommentator.
Derfor handler det heller om å sikre de stedene som de vet kan være ekstra farlige.
– Utforkjøringer og spurter er der det er høyest hastighet, og også der det er størst skadeomfang dersom det først går galt. Vi vet at det er på de siste milene at det går hardest for seg. Det er der det er flest albuer og der folk er villig til å ofre mest. Der bør det i hvert fall være høyere krav til sikkerheten i alle utforkjøringer og faser der du vet det blir tatt sjanser, fortsetter Magelssen.
Artikkelen fortsetter under videoen.
picture

Stjernen utsatt for ølkasting: – Høy promille her nå

Stjerneeffekt?

Den stygge velten på torsdag har naturligvis fått ekstra med oppmerksomhet grunnet hvem som deiset i bakken. Med stjerner som Vingegaard, Roglic og Evenepoel involvert, kan sikkerheten nå bli et ekstra sentralt tema fremover.
– Vi har sett stygge velt som har skjedd på grunn av manglende sikkerhet. Det at det er tre av de aller, aller største er blant de involverte, og at en dobbelt Tour de France-vinner er en av dem som rammes hardest, gjør kanskje at det blir snakket mer om.
– Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe. Jeg håper at sjansen for at noe sånt skjer igjen blir mindre, forteller Magelssen.
Viktigheten av rytternes sikkerhet har havnet mer i søkelyset de siste årene. Rytterne har fått en tydeligere stemme gjennom rytterorganisasjonen CPA (Cyclistes Professionnels Associés). Lederen i CPA, Adam Hansen, var blant annet ute på X og kritiserte bildene som han fikk se på torsdag.
Men sikkerhet i sykkelritt er ikke objektivt. Internt i sporten er det svært delte meninger, forteller Magelssen. Det gjør det ekstra utfordrende å gjøre grep.
– Det handler også om at rytterne er villige til å ofre alt. Det handler om å skape sikkerhet for noen som skaper mye risiko selv. Det er veldig vanskelig, sier Discoverys sykkelkommentator.
Samtidig tror Magelssen at det er bred enighet i feltet når det gjelder hendelser som torsdagens velt.
– Det er ikke alltid enighet om hva som er sikkerhet, men jeg tror det er vanskelig å være uenige når det kommer til utforkjøringer. Sett opp padding på de farligste stedene, så slipper folk å knekke nakken. Kanskje er det bare armen som ryker istedenfor.


Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned
Del denne artikkelen
Reklame
Reklame