Derfor mener Solberg han har en fordel i VM: – Blir litt som i Formel 1
Publisert 19/01/2022 klokken 19:13 GMT+1
Denne sesongen går WRC inn i en revolusjonerende fase. Før første gang i historien skal førerne kjempe om VM-tittelen i splitter nye hybridbiler, og for Oliver Solberg (20) betyr det enda en utfordring i fanget. Selv mener lysluggen at han kan ha en fordel med de nye bilene.
Forklarer de revolusjonerende endringene: – Litt mer «old school», og det liker jo jeg
Video credit: Eurosport
Etter drøye to måneders venting, er Oliver Solberg omsider inne i premiereuken av WRC-sesongen 2022. Torsdag smeller det i gang i Monte Carlo, der 20-åringen fra Østfold, som kjører under svensk flagg, er en av elleve førere som kjemper om å få en best mulig start i VM-sirkuset.
Oliver Solberg skal for første gang i karrieren kjøre for et fabrikklag i WRC, som en av fire førere i Hyundai.
– Stor forskjell
Men det er ikke bare WRC-deltakelsen som er nytt for Solberg junior i 2022. Rallysporten har gått inn i en revolusjonernede epoke, der de vante kjøretøyene er byttet ut med hybridbiler. Sagt på en annen måte: Strøm blir et usedvanlig viktig stikkord denne sesongen.
– Det er stor forskjell fra det vi er vant til. Det er like revolusjonerende regler som det vi har sett i Formel 1 i det siste, der bilene blir mer elektriske, forklarer Solberg til Discovery.
Se bilder av den nye bilen her:
– Hva er de største forskjellene?
– Først og fremst kommer vi til å få en strømpakke i bilen, noe som gjør bilen 100 kilo tyngre. Det i seg selv kommer til å utgjøre en stor forskjell. Vi har ikke «active center diff (ACD)» lenger, så det blir vanskeligere å kjøre. I tillegg til at vi heller ikke har «paddle shift» (gir bak rattet, journ.anm), noe som betyr at vi går tilbake til gammeldags girspak, og det liker jo jeg. Så da blir det litt mer «old school»-kjøring, smiler rallyføreren.
– Så har vi mindre aerodynamikk nå, noe som kommer til å senke farten litt, men på en annen side så kommer den strømpakken som vi har fått til å generere mer hestekrefter. Så det kommer til å gå fortere noen steder. Bilene både ser og høres bedre ut, sier Solberg, som selv kun har fått prøve den nye Hyundai i20 N Rally1 et par ganger før årets første VM-uke.
Sett denne fra Rally Monza? Saken fortsetter under videoen.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2021/11/19/3256642-66650108-2560-1440.jpg)
Ekstremt nær å kjøre ut etter hopp: – Oi, oi, oi. Heldig. Veldig heldig!
Video credit: Eurosport
Mener han har en fordel
Slik som elektriske biler flest, kommer rallybilene til å regenerere under bremsing. Enkelt forklart betyr det at bilen lader under bremsing. Oliver Solberg mener dette aspektet kommer til å påvirke kjørestilen gjennom VM.
– Ja, det kommer det til å gjøre, iallfall for de førerne som er litt eldre og litt mer vant til eldre biltyper. Jeg håper og tror at jeg har en liten fordel der, ettersom jeg er litt yngre og ikke er så vant til en fast bil. Jeg har kjørt mye rart, så jeg tror det hjelper litt, smiler 20-åringen.
Ser en på det nært forestående Rally Monte Carlo, er det snakk om en total kjørelengde på 296.03 kilometer fordelt på 17 fartsprøver. Det betyr at førerne er nødt til å fordele el-kraft utover prøvene, noe som gir en ekstra strategisk dimensjon i kjøringen.
– Det er det som blir så nytt før dette løpet her. Vi kan legge opp så mange planer vi vil, men vi vet jo egentlig ikke helt hvordan det kommer til å bli. Det blir veldig interessant å se, for jeg tror alle teamene har gjort det helt annerledes, og det blir derfor veldig spennende å se hvilken sjåfør som har lært seg dette best, sier Solberg, før han fortsetter:
– Det avhenger også av hvor lange de ulike prøvene er. Basert på om de er mellom 10-20 kilometer eller 20-30 kilometer, får du ulik mengde strøm til å bruke på de forskjellige prøvene. Dette er regulert og kontrollert av FIA (Fédération Internationale de l'Automobile/Det internasjonale bilsportforbundet), så det ikke blir juks.
Sett denne?
/origin-imgresizer.eurosport.com/2021/11/10/3252182-66560908-2560-1440.jpg)
Solberg «stjeler» Mikkelsens kartleser: – Jeg er lei meg, Mikkelsen!
Video credit: Eurosport
Relatert
Reklame
Reklame