Populære sporter
All sport
Vis alt

Slik bygde de Uno-X-eventyret

Jørgen Ryggvik Karlsen

Oppdatert 24/06/2023 klokken 14:56 GMT+2

På Twitter er han sykkelsjefen – her forteller Jens Haugland om Uno-X-reisen fra oppstarten til Uno-X-herrenes Tour de France-debut for Norges første profflag.

– Høydepunktet var da fibernettet streiket hos Kristoff

Med kun èn journalist til stede ble Uno-X Hydrogen Development Team lansert på en pressekonferanse i Stavanger under Tour des Fjords tidlig i september 2016.
– Det var en relativ klein seanse i min karriere som leder av et sykkellag, sier sykkelsjef i Uno-X, Jens Haugland, til Discovery og ler.
Ett navnebytte, syv år og flere hundre millioner senere står Uno-X Pro Cycling Team på startstreken som det første norske herrelaget i Tour de France noensinne.
Men ideen om å etablere ett sykkellag ble plantet flere år før den famøse pressekonferansen i Stavanger.

2013 - Delte ut «goodie bags» på sykkelritt

Det finnes flere eksempler på virksomheter som aktivt har brukt merkevaren i idretten, men Haugland forteller om en svært høy inngangsbillett for å sette preg på idretten sett fra et foretningsperspektiv.
Derfor ønsket det Reitan-eide energiselskapet Uno-X Mobility å finne sin egen vei i Norge for å koble merkevaren til sport - og sykkel pekte seg ut.
– Sykkel har en veldig spesiell egenskap med at alle må omtale oss med det vi heter. Det er Uno-X, sier Haugland, som er daglig leder i milliardselskapet Uno-X Mobility og sykkelsjef i sykkellaget.
I det små begynte de å delte ut «goodie bags» som hovedsponsor av Tour of Norway og Tour des Fjords, i tillegg til at de sponset sykkelklubber i Norge.

Sommeren 2016: Markedsføringsstrategi

Drøye tre år senere begynte dialogen om å overta lisensen til det norske kontinentallaget Team Ringerikts Kraft.
Utfallet av samtalene førte til at Uno-X overtok lisensen til Ringerikts Kraft og etablerte det norske utviklingslaget Uno-X Hydrogen Development Team høsten 2016.
Med en visjon om å utvikle neste generasjon norske sykkeltalenter tok Uno-X fatt på det som har utviklet seg til å bli norsk idrettshistorie, i tillegg til at sykkellaget skulle profilere selskapet Uno-X Mobility.
Inspirert av blant annet østerriske Red Bull, basert på «hvordan de har gjort koblinger inn mot idretten» ifølge Haugland, er sykkellaget markedsføringsstrategien til Uno-X Mobility, som eier laget.
– De er inspirerende i måten de har hatt eierskap over konsepter og hvordan de driver det gjennom idretten og står i det over lang tid, sier Haugland.
– Vår tanke var å dytte på vår forretningsfilosofi og tankesett i Uno-X, så skulle dette bli magisk, fortsetter han.

Våren 2017: Sykler uten sykkelsete

Ikonet Kurt Asle Arvesen ble hentet hjem som sportsdirektør og leder for den sportslige satsningen til det hardtsatsende norske sykkelprosjeketet.
Men Haugland tror nok Arvesen fikk seg en liten overraskelse i oppkjøring til debutsesongen i 2017.
– Jeg var ikke klar over at det ikke fulgte med sykkelseter da man bestilte sykler. I garasjen kom det derfor sykler uten sykkelseter, ler Haugland om episoden da de famlet i oppstartsfasen.
– Det var nok en Kurt Asle Arvesen som tenkte hva han der Jens Haugland tenker med.
Sykkelsetene kom raskt til rette og Uno-X konkurrerte som et kontinentallag på sykkelsportens tredje øverste nivå.
Sett denne? Saken fortsetter under.
picture

Supertalentet avslører ukjent lidenskap: – Det er det morsomste jeg vet

Det står ikke på lidenskapen, lysten eller viljen i prosjektet og det er mange personer som står bak satsningen. Men ingenting er gjort forhastet eller før man er klar for det.
– Vi har holdt på i mange år, men måten å tenke på som en helhet med kvalitet i bunn startet allerede den gang. Vi startet i det små, men vi startet veldig seriøst tidlig, forteller Haugland.
– Vi kunne ikke ta snarveier når det gjelder ernæring, fysisk trening og vi skulle ha trenere som var tilgjengelige i laget og ikke på utsiden av laget.
– Har det vært vanskelig å være tålmodig og holde seg til filosofien og ikke hoppe over noen steg når dere har opplevd progresjon?
– Jo større man blir, desto vanskeligere er det å opptre som liten. Selv om vi vokser og organisasjonskartet blir større skal vi fremdeles opptre som liten, svarer sykkelsjefen og legger til:
– Jeg skal fremdeles kjenne navnet på alle og vite hvem som er med i laget, både i støtteapparat og rundt. Det kunne vært en snarvei å signere Mark Cavendish for å sikre plassen i Tour de France, men det ville vært et katastrofal løsning for identiteten vår og det vi har bygd opp.

Våren 2019 - Det neste steget

Etter å ha vært bredt engasjert i norsk sykkelsport i mange år kalte Uno-X inn til en ny pressekonferanse våren 2019.
Nå var det derimot vesentlig større interesse enn for drøye to år siden.
For å ta det neste steget, lanserte Uno-X det første norske profflaget fra og med 2020-sesongen og utvidet satsningen til Danmark, samtidig som de ble generalsponsor for det danske sykkelforbundet etter å allerede vært bredt inne i det norske cykleforbundet.
Dermed tok de steget til ProTeam, det nest øverste nivået i sykkelsporten, og omdøpte navnet til Uno-X Pro Cycling Team. Og for å utvikle rendyrkede klatrere opprettet de utviklingslaget Dare Bikes Development Team.
Flere av Norges fremste talenter har valgt utenlandske utviklingslag i konkurranse med Uno-X, men i tråd med visjonen har det norskdanske sykkelprosjektet også utviklet en ny generasjon norske sykkeltalenter.
– Utviklingsmessig har det vært verdifullt å vinne ungdommens Tour de France. At systemet klarer å vinne to ganger over ti dager i Frankrike er en indikasjon på at man har kommet ganske langt. svarer Haugland på spørsmål om hva som har vært det største gjennombruddet.
– Slike ting over tid gjør at selv franskmenn sperrer opp øyene, sier den energirike 34-åringen og tenker på sammenlagtseierene til Tobias Foss i 2019 og Tobias Halland Johannessen i 2021 i Tour de l`Avenir.
I tillegg ble det etablert et kvinnelag i forkant av 2022-sesongen, som allerede på det øverste nivået i sykkelsporten.
– Det aller største steget er at vi har klart å bygge et damelag. Det er bygd opp med de samme rammene som vi hadde da vi startet herrelaget. I sum gjør det at det er en stor ektefølt forpliktelse i det vi gjør, sier Haugland.

Vinteren 2022 - Tour de France-møtet med ASO

Sammen utgjør alle tre lagene en gigantisk Uno-X-familie og i fjor sommer debuterte kvinnelaget i Tour de France.
Fra å dele ut «goodie bags» til å være bindeleddet mellom juniorryttere og de beste norske kontinentallagene i Norge med utviklingslaget med et budsjett i underkant av ti millioner - har de blitt Norges første profflag med ett budsjett på over 100 millioner kroner.
– Jeg har hele tiden sagt at vi gjør det som må gjøres for å drive profesjonelt og det virksomheten vår mener det er riktig å bruke penger på, sier Haugland, men bekrefter at «95 prosent, hvis ikke 99 prosent av markedsføringsbudsjettet» til Uno-X Mobility går til sykkellaget.
– Referansepunktet vårt er at dette er markedsføring. Vi ser dette opp mot hvordan virksomheten presterer forøvrig. Dersom virksomhet peker opp, så må resten også henge på slik at vi kan ta ut effekten vi ønsker, fortsetter Haugland.
For å maksimalisere og hente ut et sportslig utbytte også, følte de seg derfor klar for verdens mest prestisjetunge sykkelritt og søkte om deltakelse til Tour de France til arrangør ASO for første gang før fjorårets utgave med Grand Depart i Danmark.
Sett denne? Saken fortsetter under:
picture

Vanvittig seierstabbe i fransk amatørritt

Den gang ble søknaden avslått, men i desember 2022 ble laget invitert til Paris for Tour de France-samtaler med ASO.
– Vi solgte inn det som et skandinavisk idrettsprosjekt med en svært tydelig identitet, sier Haugland.
– Vi snakket mye om organisasjon og hvordan vi er bygd opp. Vi er ikke her for å være borte i morgen. Sykkelsporten har hatt mange nok prosjekter som forsvinner når det blåser på toppene. Jeg tror langsiktigheten og robustheten ble avgjørende.
Første nyttårsdag kom bekreftelsen
Uno-X blir det første norske herrelaget i Tour de France da de ble tildelt én av to wildcard-plasser i årets Tour de France.
– Det er den syvende himmelen i sykkelsporten, sier Discovery-ekspert Theis Magelssen om norsk Tour de France-deltakelse.
– Det er helt vanvittig rått. Det er dette man har drømt om. De bygger litt etter litt og tar syvmilssteg hver vinter og fremstår mer og mer seriøsefor hver sesong som går, fortsetter Magelssen.

1.juli 2023

– Det er crazy. Det er helt vilt å tenke på at vi skal være en del av det sirkuset. Det blir ellevilt og det er ikke til å tro, sier Haugland.
20.juli invitere Uno-X til Tour de France-uttak – syv år etter innkallingen til pressekonferansen i Stavanger. I stedet for èn journalist var det mye større oppmerksomhet:
picture

– Høydepunktet var da fibernettet streiket hos Kristoff

I slutten av juni reiser Uno-X-familien til Spania og Baskerland for Tour de France-starten i Bilbao 1.juli for å kjempe om etappeseier.
– Det blir en annerledes følelse å kjøre for et norsk lag, sier lagets største stjerne, Alexander Kristoff, til Discovery.
– Jeg håper at både jeg og laget kan levere resultater og at vi kan bite fra oss på noen etapper. Vi drømmer om en etappeseier og da vil vi være storfornøyd, fortsetter kapteinen.
– Det blir ikke større i sykkelsporten enn å sykle Tour de France. Det er det største man kan oppleve, sier Tobias Halland Johannessen.
Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned
Del denne artikkelen
Reklame
Reklame