Populære sporter
All sport
Vis alt

Derfor bør du få med deg årets siste monument

Jarle Fredagsvik

Oppdatert 06/10/2023 klokken 19:20 GMT+2

Il Lombardia gir sårt etterlengtet motivasjon mot slutten av en lang sesong. Det kuperte løypa gir alltid spektakulære ritt.

Tadej Pogacar.

Foto: Getty Images

Sykkelsesongen sparkes vanligvis i gang av Tour Down Under i midten av januar, og dundrer videre fram til slutten av september – der kroningen av verdensmesteren er det naturlige høydepunktet.
I år byttet VM og EM plass på kalenderen, noe som er uvanlig. Det var dog for å bli del av «Super-VM» i Glasgow med sykkelsportens øvrige disipliner.
I en standardisert sesong møtes verdenseliten til et siste kick mot linja den første helga i oktober. Da er det klart for årets siste monument – og det eneste på høsten – Il Lombardia.
I nesten 70 år var rittet kjent som «il Mondiale d’Autunno» – høstens VM – men det endret seg i 1995 da UCI flyttet VM fra august til slutten av september, og som oftest uka i forkant av den italienske sykkelfesten.
Syv ryttere har for øvrig opplevd den ultimate æren ved å vinne i Lombardia iført regnbuetrøya: Alfredo Binda, Tom Simpson, Eddy Merckx, Felice Gimondi, Giuseppe Saronni, Oscar Camenzind og Paolo Bettini.

Rutas viktigste punkter

Én ting jeg tror gjør folk litt forvirra når det kommer til Il Lombardia, er at arrangøren alternerer mellom Como og Bergamo som start- og målby for rittet. Tidligere har også en rekke andre byer blitt brukt.
Husker du for eksempel at rittet mellom 2004 og 2006 startet i sveitsiske Mendrisio?
Disse endringene gir også direkte innvirkning på hvordan rittet blir avgjort. Da Tadej Pogačar vant i fjor, var rytterne på toppen av berømte Madonna del Ghisallo med rundt seks mil igjen å sykle. Målgangen var lagt til Como.
Etter avsluttende runder i finalen, og én tur opp bratte Civiglo, munnet det hele ut i en mano-a-mano mellom Pogačar og Enric Mas.
Denne gangen dukker Ghisallo, stigningen opp til kapellet der Greven av Ghisallo etter sigende ble ledet bort fra landeveisrøvere av selveste Jomfru Maria, som en aperitiff etter bare snaue fire mil. Altså har man igjen snudd kjøreretningen, og Ghisallo vil ikke ha noen reell innvirkning på utfallet annet enn at bruddet trolig vil formes der.
Nest etter Ghisallo er Muro di Sormano den mest kjente delen av løypa. Det er bokstavelig talt en vegg rytterne møter: To kilometer som snitter på 17 prosent, og som har en maksimal stigningsprosent på hele 27 prosent.
Bakken ble opprinnelig del av Il Lombardia på starten av 60-tallet, men ble kuttet ut igjen rett og slett fordi det var for krevende for datidens ryttere. Etter at underlaget ble restaurert dukket den opp igjen ved syv anledninger mellom 2012-2020.
Det var på vei ned herfra at Remco Evenepoel kom for langt ut i svingen, ble slynget over en lav betongmur og stupte ned i ravinen under 2020-utgaven av rittet. Muro di Sormano har ikke figurert siden.
I 2023 er løype en tro kopi av den Tadej Pogačar vant fra for to år siden. Med målgang i Bergamo vil størst forventning knyttes til passeringen av Passo di Ganda med i underkant av fire mil igjen.
Den gangen svarte sloveneren på et angrep fra Vincenzo Nibali, gikk kontra – og var løs med 36 kilometer igjen å sykle. Forunderlig nok fikk han selskap av Fausto Masnada, Julian Alaphilippes hjelperytter, som tok ham igjen i utforkjøringen på vei ned fra passet. UAE-kapteinen vant deretter spurten mellom de to.
Artikkelen fortsetter under videoen.
picture

Full forvirring for den norske kometen: Se den absurde situasjonen

Historisk betydning

På italiensk kalles rittet classica delle foglie morte, altså «De falne løvs ritt». Vanligvis er dette den eneste store klassikere i høsthavlåret. Pandemien i 2020 ga oss derimot to utgaver av Paris-Roubaix, og én utgave av Flandern rundt om høsten. Men dette skyldtes europeisk unntakstilstand månedene i forveien.
Tidligere var det ikke helt uvanlig at de største endagsrittene flyttet seg litt på kalenderen, men i dagens sykkelsport er det foretrukne oppsettet at fire av de fem monumentene ligger plassert i månedsskiftet mars/april, mens Il Lombardia er finalen rett i etterkant av VM.
Totalt sett står italienske ryttere bokført med hele 69 triumfer i løpet av 116 utgaver. Det har også noen geografiske forklaringer.
I starten av 1900-tallet var det også mer vanlig at belgierne soknet til Flandern rundt, franskmennene til Paris-Roubaix, og italienerne til Milano-Sanremo og Il Lombardia. Industrialisering, modernisering, infrastruktur, og globalisering har hvisket ut problemene med å reise mellom de forskjellige landene.
Den italienske dominansen ble forsterket på 40- og 50-tallet ved Gino Bartali og Fausto Coppi. Duoen ble trent av et annet stort sykkelnavn, Alfredo Binda. Han vant Giro di Lombardia fire ganger selv.
Coppi kopierte bragden ved å vinne hvert år mellom 1946-1949. Den siste seieren kom i 1954. Fem seirer er fremdeles rekorden.
Il Lombardia som rittet endret navn til i 2011, het opprinnelig het Milano-Milano fra oppstarten i 1907. Gjennom årenes løp har det vært et ritt med flyktige endringer. I 1961, sterkt knyttet til turen opp Madonna di Ghisallo, byttet man ut en flat avslutning i den italienske motemetropolen med målgang kun seks kilometer unna siste stigning. Løypeendringen ga rittet en helt annen karakter.
I dag blir rittet forbundet med gode, eksplosive klatrere. Det er ikke uvanlig at en utgave byr på mer enn nærmere 5000 høydemeter, noe sterke klatrere og kapteiner fra Grand Tours profitterer på.
De siste åtte vinnerne er Tadej Pogačar (x 2), Jakob Fuglsang, Bauke Mollema, Thibaut Pinot, Vincenco Nibali (x 2) og Esteban Chaves.
Også i nyere tid har italienerne gjort det skarpt her. Siden 2000 har 10 av de siste 23 utgavene har endt med hjemmeseier.

Rittets betydning i Norge

I kamp mot spesielt Flandern rundt, Paris-Roubaix og Liége-Bastogne-Liège, er det nok riktig å vurdere Il Lombardia som den minste blant monumentene. Trolig innbefatter den vurderingen også Milano-Sanremo, ofte referert til «Spurternes klassiker» (noe som ikke lenger stemmer) og (den italienske) åpningen av vårklassikerne.
Il Lombardia fungerer for mange ryttere som en gulrot på tampen av en lang sesong. Det er slettes ikke alle forunt å hente hjem seier fra sykkelsportens monumenter, noe rittet uomtvistelig er.
Generelt daler dog interessen for sykkelsporten betraktelig etter VM-helgen to uker i forveien.
I Norge er interessen ofte pekepinn på hvor gode sjanser våre utøvere har til å få til et godt resultat. I år er flesteparten av de beste norske alt knyttet til Uno-X Pro Cycling Team. Neste år vil det forsterke seg ytterligere da også Andreas Leknessund, Jonas Iversby Hvideberg og Markus Hoelgaard vender hjem.
Slik det ser ut på rankingen nå, vil Uno-X for første gang kunne plassere seg i en posisjon som utløser invitasjon til Il Lombardia. Det er egentlig på høy tid da ryttere som Tobias Halland Johannessen og Leknessund bør ha ambisjoner om å få til noe der.
I fjor var for så vidt en av «de gode utgavene», med Leknessund, Tobias Foss, Odd Christian Eiking og Carl Fredrik Hagen til start. Tromsø-mannen ble vår bestemann med en 40.-plass, men ofte ankommer de norske startstreken med klare arbeidsoppgaver for større navn i egen satsing. Foss var blant annet hjelper for Jonas Vingegaard i fjor.
Derfor vil også norske Uno-X Pro Team være et kjærkommet tilskudd.
Resultatmessig er landskapet ganske flatt for Norges del. Lars Petter Nordhaug har en 27.-plass, Dag Otto Lauritzen en 31.-plass, Atle Kvålsvoll en 30.-plass, Kurt Asle Arvesen en og Dag Erik Pedersen en 16.-plass.
Den beste, norske plasseringen står faktisk Magniflex-Olmo-rytteren Geir Digerud bokført med fra 1981-sesongen. Han ble nummer 12.
Artikkelen fortsetter under videoen.
picture

Skulle legge opp – slik hinta laget om forlengelse

Dette er 2023-favorittene

Den doble tittelforsvareren Pogačar i duell mot Primoz Roglič. Sistnevnte kommer fra en overbevisende seier under Giro dell’Emilia.
Legg til svanesangen til 2018-vinner Thibaut Pinot, en revansjelysten Enric Mas, stjerneskuddet Ilan Van Wilder, lojale Adam Yates, blodtørstige Remco Evenepoel og formstinne Richard Carapaz. I tillegg til Aleksandr Vlasov, Carlos Rodriguez og Dylan Teuns, så er vi så godt som garantert god lørdagsunderholdning.
Det blir definitivt fyrverkeri opp Passo Ganda denne gangen også. Man skal likevel trekke noe helt spesielt opp av hatten om man skal overliste rittets slovenske stjerneduo i forkant av oppløpet i den praktfulle gamlebyen i Bergamo.
Interessant ligger det også en prestisjeduell i potten, da UAE-Team Emirates og Team Jumbo-Visma fremdeles kniver om sammenlagtseieren på WorldTour-rankingen.
Roglic ser skarp ut etter La Vuelta, og kan fort være mannen å slå i sin siste opptreden for Jumbo-Visma.
I en spurt i mindre gruppe vil det bli fyrverkeri mellom ham, Pogačar, Carpaz og Evenepoel. Det er derfor også et scenario mange ønsker å unngå.
God Il Lombardia-lørdag, folkens!
PS: Dersom Pogačar skulle ta sin tredje seier i Lombardia tar han steget opp i eksklusivt selskap med Sean Kelly, Gino Bartali, Henri Pélissier, Costante Girardengo, Gaetano Belloni og Damiano Cunego.
Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned
Del denne artikkelen
Reklame
Reklame