Populære sporter
All sport
Vis alt

Skeptisk til én ting ved Giro-ruten: – Snodig

Joakim Opphus

Publisert 13/10/2023 klokken 22:54 GMT+2

Neste års Giro d'Italia-rute er offentliggjort. Discoverys sykkelkommentator, Theis Magelssen, stusser over én ting med ruten.

Slik ser Giro d'Italia-løypa ut i 2024

Fredag la Giro d'Italia-arrangør RCS Sport ut hele ruten for den 107. utgaven av treukersrittet gjennom Italia.
Startskuddet for 2024-utgaven går 4. mai og starter i Venaria Reale i Torino-området. Totalt skal rytterne gjennom 3,321 kilometer - den korteste Giroen siden 1979 - og 21 etapper før rittet avsluttes i Roma 26. mai.
Årets profil har det meste. Fra paddeflate spurtetapper, to tempoetapper (én flat og én som avsluttes med en ca. 7 km lang bakke), en tøff åpningsuke med fjellavslutning allerede på etappe to og en gjenforening med det legendariske Stelvio-passet som er tilbake i Giroen igjen for første gang siden 2020.
Rytterne skal også få bryne seg på grusveiene, kjent fra Strade Bianche.
Se hele løypeprofilen i toppen av saken. Saken fortsetter under videoen.
picture

Leknessund kjørte seg inn i rosa etter intens avslutning

Liker variasjonen

Discoverys sykkelkommentator, Theis Magelssen, liker variasjonen i etappen som arrangøren har plukket ut.
– Det er en fin variasjon. Fjellavslutning på dag to og tempo på dag sju er uvant i Giro d'Italia. Der snakker man alltid om den tredje uka, på godt og vondt, men neste år får vi håpe på en Giro der alle tre ukene betyr noe i sammendraget.
– De to etappene gir meg håp om en kul start i kampen om rosa. Den andre tempoen blir like viktig som den første. Etappe 17 kan fort bli en heseblesende fjelletappe. To ganger opp Monte Grappa på etappe 20, men ikke avslutning på toppen, kan gi oss en ganske åpen siste fjelletappe.
Fjorårets utgave av Giroen hadde hele tre individuelle tempoer og totalt 73,2 tempo-kilometer. I år det er det 68,2 kilometer med tempo fordelt over to etapper.
– Jeg liker variasjon når det kommer til tempo i Grand Tour-sammenheng. To ganske lange tempoer neste år kommer før siste uke. Ryttere som er gode på tempo kan ha et forsprang før de virkelige store fjelletappene kommer, som kan gi oss mer offensiv sykling fra klatrerne siste uka, tror Discoverys kommentator.
Saken fortsetter under videoen.
picture

Heroisk Leknessund-prestasjon: – Han ser ut som en million

Skeptisk

Stelvio-passet er et av de mest kjente klatringene i sykkelsporten. Totalt har fjellpasset som ligger 2757 meter over havet og på grensen mellom Sveits og Italia blitt syklet 13 ganger tidligere i Giro-historien.
Magelssen derimot er ikke overbevist over plasseringen av fjellet. Rytterne er ferdig med fjellet allerede etter 53 kilometer på den 202 kilometer lange etappen.
– En litt snodig plassering kanskje om man ønsker sammenlagtkamp opp Stelviopasset. Det får man ikke når det er over 100 kilometer til neste stigning. Det dreper den litt for GC-gutta. Men det kan bli en kul kamp blant bruddklatrere.

– Skal passe han godt

Fjorårets Giro d'Italia ble en kjempesuksess med norske øyne. Andreas Leknessund tok en meget sterk 8. plass sammenlagt og syklet i den rosa ledertrøya i totalt fem dager. Magelssen trekker frem en annen ung norsk klatrer som muligens kan få skinne i 2024-utgaven.
– To tempoetapper er jo i utgangspunktet noe som kan passe fint for Tobias Foss. Men mye usikkerhet på hva slags posisjon han får i laget han lander i 2024, så vi får se. Johannes Staune-Mittet har luftet et ønske om å sykle Giroen, så nå vet vi i hvert fall at det blir mer enn nok fjell for ham å klatre. Neppe som kaptein, men det er fjelletapper her som skal passe ham godt.
Staune-Mittet har også gode minner fra Stelviopasset. I vår vant han opp til Stelvio i U23-utgaven av Giro d'Italia - et ritt han forøvrig vant sammenlagt.
Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned
Del denne artikkelen
Reklame
Reklame