– Det gir meg energi. Dessuten er det artig å holde på med.
Ordene tilhører Johannes Høsflot Klæbo. Han snakker om videobloggen på YouTube, der han deler livet sitt med sine drøyt 30.000 abonnenter.
PyeongChang
Klæbo forundret da han fikk vite om konkurrentens oppførsel: – Det visste jeg ikke
18/02/2018 PÅ 16:07

Stjeler ikke fokus

YouTube-kanalen oppdateres hyppig, og det filmes gjerne underveis i konkurransene. Han er ikke bekymret for at det kan komplisere det sportslige.
– Den dagen vlogen tar for mye energi at den går ut over skigåingen så kan jeg ikke holde med på det lenger. Men slik som det er nå så gir det meg mer energi, og da ønsker jeg å fortsette med det, sier Høsflot Klæbo til Eurosport.
  • Se Klæbo i aksjon i skiathlon søndag morgen kl. 07.15 på TVNorge og Eurosport player!
21-åringen ønsker å invitere folk inn bak kulissene for å vise fram hvordan han lever både i - og utenfor skisporet. Også familien og privatlivet får man et innblikk i gjennom videobloggen.
– Konkurransesesongen er kort, men treningssesongen er lang. Målet mitt er å få fram hva vi holder på med i den perioden. Fredag til søndag er det verdenscup, men på videobloggen vil det komme fram hvordan livet mitt er mandag til fredag, forteller han.
(saken fortsetter under videovinduet)

Samarbeid med broren

Bak kamera står lillebror Ola for å dokumentere skistjernens hverdag, både i og utenfor konkurransesituasjon.
– Jeg hadde ikke kunne gjort vlogen hvis jeg ikke hadde hatt broren min til å hjelpe meg med det, sier storebror Johannes.
Mens skistjernen har lagt skiverden for sine føtter denne sesongen, har Ola ambisjoner innen en annen bransje. Han er nemlig svært musikkinteressert og ønsker å holde på med det i framtiden.
– Han er flink og holder mye på med musikk. Når man ser hvor mye han jobber og legger ned i det så blir jeg imponert.
Videoinnleggene på YouTube krydres gjerne med Olas musikalske innspill.
– Videoene blir kule og han får litt eksponering. Ingenting gjør meg mer glad enn om jeg kan gi noe tilbake til han, sier Johannes.

Gode tilbakemeldinger

Mange som er vant med å være ofte i rampelyset vil gjerne eksponere sitt eget privatliv minst mulig. Der har altså trønderen valgt å gå en annen veg enn mange andre.
Videoopplastningene får vanligvis mellom 40-110.000 klikk, og Klæbo-klanen har inntrykk av at folk liker videobloggen.
– Vi får en del tilbakemeldinger på at folk synes det er spennende å se hva vi holder på med bak det sportslige. Det var også litt av ideen min ved å starte en videoblogg, sier Johannes Høsflot Klæbo.
Tirsdag går han for gull i OL i PyeongChang.