Populære sporter

Kaos på Glimts årsmøte: – Vi synes det er rart

Helene Fineide

Oppdatert 17/06/2021 klokken 23:10 GMT+2

Torsdag ble det avholdt et ekstraordinært årsmøte i Bodø/Glimt. Der ble det blant annet vedtatt at klubben stiller seg bak boikotten av VM i Qatar.

Bodø/Glimt under kampen mot Mjøndalen.

Foto: NTB

Det ekstraordinære årsmøte gikk derimot ikke helt stille for seg, og var preget av kaos da spillere ble nektet å stemme og Tom Høgli ble nektet å tale.
Det melder Avisa Nordland som overværte det digitale årsmøtet torsdag kveld.
Til Discovery bekrefter styreleder i Bodø/Glimt, Inge Henning Andersen, at årsmøtet ble av den litt spesielle sorten.
– Det er ikke noe tvil om at det på mange måter har vært mobilisert på den siden som er for boikott, men sånn er Fotball-Norge skrudd sammen og det er demokratiets beslutninger som rår. Det skal vi i styret leve godt med og vi forholder oss til flertallet. Nå blir det opp til fotballtinget å avgjøre, sier Andersen om utfallet av møtet, før han fortsetter:
– Men vi synes det er rart at Tom Høgli ikke får tale. Han har vært en del av et utvalg hvor de har bred kompetanse og erfaring om akkurat slike situasjoner. Det har styret lenet seg godt på, sier styrelederen om da Høgli ble nektet å tale da Qatar-spørsmålet skulle legges frem.

Spillerne fikk ikke stemme

Ifølge AN skal det først ha oppstått frustrasjon når de totalt 73 stemmeberettigede som var til stede på møtet skulle godkjennes. Etter mye om og men vedrørende en rekke paragrafer som omhandlet hvem som kunne delta i stemmegivningen, ble det til slutt klart at både Marius Lode, Vegard Moberg og Elias Hagen alle ble fjernet fra stemmelisten. Det samme ble keepertrener Jonas Ueland Kolstad.
Deretter skulle spørsmålet om boikott av Qatar-VM på dagsorden. I forkant av møtet hadde styret kommet med en innstilling om at de ikke støttet en umiddelbar boikott. Etter det ordinære årsmøtet 11. mars besluttet man å avvente en endelig beslutning i påvente av NFFs ektstraordinære fotballting kommende søndag.

Høglis tale nedstemt

En Glimt-supporter fikk først ordet, og skal ha gitt tydelig uttrykk for et ønske om boikott. Deretter skulle styret legge frem og motivere for sin innstilling.
Det var da styret ønsket å gi ordet til Tom Høgli, som selv var en del av utvalget som utarbeidet Qatar-rapporten. Høgli var en av dem som talte for en boikott da Tromsø som første klubb oppfordret NFF til det samme, men har senere snudd.
Medlemmene på årsmøtet satte derfor spørsmålstegn ved hvorfor Høgli skulle få uttale seg. Man ble enige om å gjennomføre en votering, hvor det ble bestemt at Høgli ikke fulle få redegjøre for Qatar-utvalgets rapport. Han fikk dermed ikke muligheten til å tale.
Til slutt ble det besluttet at Bodø/Glimt støtter boikott av VM i Qatar.
Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned
Del denne artikkelen