Populære sporter
All sport
Vis alt

Lovutvalg med uttalelse i skikonflikten – partene uenige om tolkningen

AvNTB

Oppdatert 06/11/2023 klokken 22:26 GMT+1

Lovutvalget i Norges idrettsforbund er klar med sin uttalelse i striden rundt skistjernenes landslagsavtaler. Partene ser ulikt på hvordan innholdet skal tolkes.

Johannes Høsflot Klæbo

Foto: NTB

Det var Norges Skiforbund som for en tid tilbake ba idrettsforbundets lovutvalg om bistand til å vurdere det juridiske rundt disputten med blant andre Johannes Høsflot Klæbo, Lucas Braathen og Aleksander Aamodt Kilde.
Advokat Pål Kleven representerer utøverne i saken. Han tolker uttalelsen som nå foreligger dit hen at utøverne har fått medhold i sitt syn.
«Vi konstaterer at NIFs lovutvalg bekrefter det utøverne har hevdet hele tiden, og som også skiforbundets eget lovutvalg har konkludert med, nemlig at utøverne eier sine egne image rights og at Skiforbundets bruk av disse rettighetene derfor må avtales nærmere mellom partene», skriver han i en uttalelse sendt til flere medier.
Kleven legger videre til at han nå forventer at skiforbundet tar initiativ overfor utøverne for «å rette opp i alt dette».
I en uttalelse mandag heter det:
«Det har vært hevdet at Skiforbundets landslagsavtale kan være i strid med NIFs lov. Uttalelsen fra NIFs lovutvalg gir, etter Skiforbundets syn, ikke støtte til en slik konklusjon».

Fersk uttalelse

2. november møttes idrettsforbundets lovutvalg, og i referatet fra møtet fremgår det hvilke vurderinger som er gjort rundt henvendelsen som kom fra skiforbundet.
Striden mellom skistjernene og forbundet handler om utøvernes bilderettigheter, gjerne kalt image rights, og hvordan utøvernes eiendomsrett til disse påvirker forbundet rettigheter til å inngå sponsoravtaler.
«Utøverne eier eget navn, bilde og signatur (image rights), mens forbundet har retten til å inngå markedsavtaler. Dette er alle parter enige om, selv om man kan få et annet inntrykk i mediene», skriver forbundet i uttalelsen mandag.
«Det fremgår klart av bestemmelsen at utøvernes eiendomsrett til Image Rights – innen rammene av markedsavtaler knyttet til idretten – ikke er total, men begrenset av NIFs regelverk og særforbundets rammer», skriver utvalget.
Skiforbundet peker på at uttalelsen videre fastslår at det må innhentes et samtykke fra en utøver for å kunne benytte vedkommendes bilderettigheter.
«Utvalget er imidlertid tydelig på at NIFs lov ikke sier noe om hvordan slikt samtykke skal innhentes. Prosessen med å inngå avtaler er ikke regulert i NIFs lov. I dag innhentes samtykke gjennom landslagsavtalen når utøver aksepterer og signerer denne før sesongstart», skriver forbundet.
«En begrensning kan det allikevel være i NIFs lov: Som en tilleggskommentar bemerker lovutvalget at NIF eller andre organisasjonsledd trolig ikke ensidig kan betinge seg en overdragelse av eiendomsrett eller bruksrett i et slikt omfang at utgangspunktet om utøveres Image Rights i realiteten reverseres», heter det videre.

Regulerer ikke prosessen

Videre i uttalelsen peker lovutvalget på at NIFs regelverk ikke har noen bestemmelser om hvordan prosessen med å inngå avtaler mellom et forbund og utøverne skal være.
«Uenighet om spørsmål som ikke er regulert i NIFs lov, kan vanskelig finne sin løsning gjennom lovtolkning. Inngåelse av markedsavtaler som omfatter utøveres Image Rights må derfor hvile på annet rettsgrunnlag, typisk avtaler mellom organisasjonsleddet og utøveren eller særforbundets rammer», heter det der.
Utvalget fremhever også at det er naturlig å finne løsninger som oppleves som rimelige og som gir forutsigbarhet for partene.
«Sistnevnte må veies opp mot behovet for fleksibilitet. Også hva som i praksis er mulig eller hensiktsmessig vil måtte være styrende. Hvilke avtaletekniske løsninger partene kommer fram til vil kunne variere fra idrett til idrett, fra gren til gren, og fra utøver til utøver», skriver utvalget.
Om det sistnevnte punktet skriver skiforbundet mandag:
«Uavhengig av juridiske tolkninger er det slik at enkelte utøvere oppfatter dagens praksis som urimelig og ikke forutsigbar nok. Det tar Skiforbundet på største alvor. Tillitsfull og åpen dialog mellom alle involverte blir ikke mindre viktig etter at uttalelsen fra NIFs lovutvalg nå er klar, og utvalget som skal se på fremtidige løsninger får en sentral rolle fremover».
Det skal settes ned et utvalg som skal se på mulige justeringer av landslagsmodellen som følge av bilderettighets-striden.
(©NTB)
Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned