I fjor, da Eurosport debuterte som rettighetshaver, var målet å doble seertallene fra 2016. Det klarte kanalen med god margin: I snitt ble de åpne kampene i Eliteserien i 2017 sett av 101 000 TV-seere. Ambisjonen for 2018-sesongen var å opprettholde denne interessen.

– I 2018 endte vi på 97 000 seere i snitt pr. kamp. Den tradisjonelle seingen går nedover, men fotballen holder seg altså stabil. Disse tallene er vi stolte av, og de sier mye om interessen for sport generelt og Eliteserien spesielt, sier administrerende direktør i Discovery, Tine Austvoll Jensen.

Oppsving i høst

– Vi har i tillegg opplevd en betydelig økning i antall abonnenter av Eurosport Player i 2018, som også er et tegn på at vårt publikum virkelig er opptatt av norsk fotball, sier Jensen videre.

I de siste månedene av sesongen 2018 – september, oktober og november – har langt flere sett oppgjørene fra Eliteserien og OBOS-ligaen enn i samme periode året før. Snittet i disse tre månedene i 2018 har vært 110 000 for hver kamp i Eliteserien og 31 000 i OBOS-ligaen. Tilsvarende tall i 2017 var henholdsvis 98 000 og 24 000.

– At det har vært spenning i både toppen og bunnen av begge de to divisjonene har selvsagt bidratt til den strålende høsten vi har opplevd, sier sportsdirektør i Discovery og Eurosport, Eirik Koren.

Best siden 2012
Sju av de ti mest sette kampene siden Eurosport tok over, er blitt spilt i 2018. Den suverene eneren på lista er toppoppgjøret Brann-Rosenborg i runde 27, som ble fulgt av 482 000. Man må tilbake til 2012-sesongen for å finne bedre tall på en enkeltkamp fra Eliteserien.

– Vi håper selvsagt på flere slike oppgjør i 2019-sesongen. Da får vi forhåpentlig også færre utsettelser i innledningen enn det vi måtte håndtere i 2018. Det er heller ingen ulempe for oss at det ikke er herremesterskap neste sommer. Vi håper derfor at vi også i 2019 klarer å trosse bransjetrenden med fallende seertall. Vi er i alle fall meget godt fornøyde med de to første sesongene, sier Eirik Koren.
Vi informerer
Discovery med nye tennisrettigheter - forlenger med Australian Open og sikrer seg Laver Cup
07/09/2021 PÅ 12:04
De ti mest sette kampene med Discovery/Eurosport som rettighetshaver:
Brann–Rosenborg (2018).........482 000 (TVNorge)
Vålerenga–Rosenborg (2018)...320 000 (TVNorge)
Rosenborg–Brann (2018).........311 000 (TVNorge)
Rosenborg–Brann (2017).........295 000 (TVNorge)
Rosenborg–Molde (2018).........268 000 (TVNorge)
Brann–Vålerenga (2018)..........265 000 (TVNorge)
Brann–Rosenborg (2017).........254 000 (TVNorge)
Molde–Rosenborg (2018).........253 000 (Eurosport Norge)
Vålerenga–Rosenborg (2017)...248 000 (TVNorge)
Vålerenga–Brann (2018)..........244 000 (TVNorge)
Vi informerer
12 år og klar for OL – nå kan du følge reisen hennes til Tokyo
06/07/2021 PÅ 11:42
Vi informerer
Discovery forlenger Roland-Garros-rettighetene med fem nye år
11/06/2021 PÅ 11:20