På onsdag sykler Alexander Kristoff det belgiske endagsrittet Scheldeprijs. På mange måter fungerer spurtkampen som venter på oppløpet i Schoten som et punktum for 33-åringens vårsesong.
Med vårrittene bak seg kan Kristoffs sesong ta én av to veier: Giro d’Italia eller Tour de France.
Tokyo 2020
Sendt hjem i skam etter rasistiske rop i OL
29/07/2021 PÅ 07:22
På fredag meldte VG at den italienske Grand Tour igjen kunne være aktuell for Kristoff. UAE Team Emirates-rytteren har tidligere ytret et ønske om å prøve seg på Giro d’Italia, men ved sesongstart i år var Tour de France nok en gang plan A.
Kristoff viste i fjor hva han kan bringe til bords for lagets del da han vant den første etappen. Men spurtferdighetene er ikke den eneste grunnen til at UAEs Tour de France-sjef Allan Peiper ønsker ham med på åttemannslaget som skal forsvare tittelen til Tadej Pogacar.
– Jeg snakket med Peiper om det. Han er sportsdirektøren i klassikerne også. Han ville veldig gjerne ha meg med i touren. Ikke fordi at jeg nødvendigvis er en så god hjelper, men fordi at jeg er god på å … Hva skal jeg si ... Defuse stress, forteller Kristoff til Discovery.
– Om det er høye skuldre og mye stress hos klatrerne så er jeg god til å få gruppa til å slappe av på en måte. Med en vits eller noe tull. Peiper mente at for stemningens skyld så burde han ta meg ut, og ikke nødvendigvis for hjelpens del flirer 33-åringen.

Humørsprederne trengs

Å være toppsyklist i en Grand Tour det er å være tett på dine kolleger. Hele døgnet. Du våkner på dobbeltrommet, spiser frokost sammen, tar samme buss til etappestart, sykler rittet sammen, kommer inn i samme lagbuss igjen, skifter sammen, spiser middag sammen. Så er det tilbake til dobbeltrommet på et nytt hotell.
Repeter den prosessen 21 ganger (pluss to hviledager), så har du en Grand Tour.
Discovery-ekspert og tidligere toppsyklist Henrik Evensen vet selv hvor viktig humørspredere er i et sykkellag.
– Toppidrettsutøvere er sære folk. Og noen er sære, men morsomme. Og det er ekstremt viktig, konstaterer Evensen.
– Sammensetningen trenger ikke være super. Det er ikke det at du trenger å få åtte mann til å ha det supergøy sammen hele tiden. Men det er ekstremt viktig at en eller annen klarer å få de andre til å smile litt gjennom en treukers Tour, fortsetter Discoverys sykkelekspert.
Det er vrient å få det til å klaffe på samtlige 21 etapper i en Grand Tour. Å komme inn på en buss med mye negativ energi kan tappe krefter gjennom tre uker.
– Du skal ikke undervurdere den effekten av å bare få en liten latter når du kommer i bussen etter en dårlig etappe, for eksempel. Det kan være hele forskjellen på hvordan man står opp neste dag, forteller Evensen.

Lar ledelsen avgjøre

For UAE Team Emirates sin del var Tour de France 2020 en enorm opptur. Alexander Kristoff åpnet med etappeseier og tok den gule trøya. Gjennom rittet vant Pogacar først to etapper før han kuppet hele touren og tok sin tredje triumf på den 20. etappen, samtidig som han tok over ledelsen og vant i sammendraget.
22-åringen har startet 2021-sesongen i forrykende hastighet med sammenlagtseier i både UAE Tour og i Tirreno-Adriatico. Denne uken sykler han Baskerland rundt.
Men hovedmålet er udiskutabelt: Tour de France 2021.
For Kristoffs del er det altså mer usikkert. Han er ønsket både i Giro d’Italia og i Tour de France, men noe krav vil han komme med til laglederne.
– Jeg drar dit laget vil ha meg og jeg kjører gjerne Tour de France med Tadej. Jeg liker gutten og han er en kjempefin type. En god leder og han presterer jo alltid.
Mannen som leder Tour de France-laget, Allan Peiper, virker i hvert fall trygg på at Kristoffs nærvær er bra både for harmonien i laget.
– Peiper mente at Tadej var mer avslappet da jeg var med. Men vi får se.

Ville ikke tatt ut seg selv

Kristoff sørget for senkede skuldre i UAE-leiren allerede fra start under touren i 2020 ved å vinne første etappe. Utenom å kjøre inn egne resultater så er det på flatene og i vinden at Kristoff kan hjelpe Tadej Pogacar.
– Å få være med på den reisen igjen, og å få den tilliten, hadde jo vært stort. Men vi ser jo hvor sårbar man er i et sånt ritt også. Så jeg tenker jo at man burde ha så mange hjelperyttere som mulig og jeg ser ikke på meg selv som en typisk hjelperytter for ham. Men så klart jeg kan bidra på noen flatere etapper. Men jeg følte jo at i fjor så mistet vi klatrere da både Davide Formolo og Fabio Aru forsvant. Det var ganske skralt i fjellene egentlig, påpeker Kristoff.
Både Formolo og Aru, som var to av Pogacars viktigste klatrehjelpere, forsvant før Tour de France 2020 var halvveis.
– Så sånn sett i år så vil det sikkert være tryggere å ha flere hjelperyttere i den rollen til å kunne backe ham i fjellene. Men det er ikke min avgjørelse. Jeg er ikke lagleder, så jeg bare tenker litt høyt her hva jeg ville hatt med om jeg skulle forsvare Tour de France.
Henrik Evensen mener det viktigste for UAE-lagets del er å finne en gruppe som er god nok til å hjelpe Pogacar i fjellene og som samtidig klarer å ha det gøy rundt middagsbordet på kveldene.
– Det er sportslige prestasjoner, men når alt kommer til alt så må det fungere mellom menneskene og. På et visst nivå så vil jeg si at å ta ut en god gruppe med ryttere, som går godt sammen, nesten er viktigere enn å ha med enkeltryttere som kan prestere på en god dag hver for seg. På et visst nivå selvfølgelig for de skal jo sykle ganske tøffe ritt her. Du må jo henge med og bidra, men det er viktig at de funker sammen, sier sykkeleksperten.
Tokyo 2020
Rasisme i OL-løypa fra tysk sportssjef
28/07/2021 PÅ 09:26
Tokyo 2020
Rasismeskandale i OL: «Ta igjen kamel-førerne»
28/07/2021 PÅ 09:18