Norske og svenske skitopper i McDonald's- og Cola-krangel: – Er det sant?

Eirik Fure

Oppdatert 12/10/2017 klokken 17:13 GMT+2

Svenskenes landslagssjef beskylder Norge for å kaste stein i glasshus etter ny sponsoravtale.

Aksel Lund Svindal (f.v), Kjetil Jansrud og Henrik Kristoffersen på pressetreff i forbindelse med presentasjonen av OL-genseren med alpinlandslaget og langrennsløpere.

Foto: Scanpix

Diskusjonen startet allerede høsten 2014 da det svenske langrennslandslaget inngikk en sponsoravtale med McDonald's. Sponsoransvarlig i Norges Skiforbund, Bernt Halvard Olderskog, ble ikke nevneverdig imponert av svenskenes avgjørelse om å la hurtigmatkjeden fronte deres idrettsutøvere.
– Uansett hvor mye McDonalds ville betale, hadde de ikke fått sponset våre utøvere, sa han til Expressen.

Kritiserte McDonald's – åpner for Coca-Cola

Torsdag ettermiddag, altså rundt tre år etter svenskenes avtale, inngikk det norske alpinlandslaget en avtale med Coca-Cola.
– Vi ser frem til å få Coca-Cola med på laget, ikke minst siden begge parter har en langsiktig innstilling til å jobbe sammen, sier alpinlandslagsets sportssjef Claus Johan Ryste til Skiforbundets hjemmeside, mens Nina Løseth omtaler det som «kjempeartig».
Expressen viser til at Cola opp gjennom tiden har fått flere anklager mot seg, og at brus ikke akkurat fremstår som sunt for allmennheten.

Nekter å kommentere egen avtale

Olderskog nekter å svare på sammenligningen mellom McDonald's og Coca-Cola, sett i lys av hans kritiske syn på svenskenes avtale med hurtigmatkjeden tre år siden.
– Jeg har ingen kommentar, sier Skiforbundets kommersielle leder til Expressen.
– Ikke?
– Nei. Og det er mitt siste svar, sier han.

– Er det sant?

Sveriges langrennssjef, Johan Sares, hadde ikke fått med seg de norske alpinistenes nyeste sponsoravtale med Coca-Cola.
– Så det er sant at de har inngått den, spør han når den svenske avisen forteller om det.
Langrennssjefen er ikke overrasket over at en stor aktør som Coca-Cola melder seg på med sponsorkroner, og mener avtalen betyr at Norge innser at kritikken var feil.
– Jeg hadde store vanskeligheter med å forstå den. Og den gangen endte faktisk alt med at vi fikk en unnskyldning fra Skiforbundets ledelse.
– Man skal aldri kaste stein i glasshus, sier han.
Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned
Del denne artikkelen
Reklame
Reklame