Populære sporter
All sport
Vis alt

Rosenborg-fansen raser etter detalj på den nye drakten

Eirik Fure

Oppdatert 03/04/2020 klokken 16:20 GMT+2

Rosenborg lanserte torsdag årets hjemmedrakt. Den har på ingen måte falt i smak hos alle supporterne det første døgnet.

Helland

Foto: Scanpix

  • Gjenopplev OL, «Kampene vi husker» fra Eliteserien og store tennisøyeblikk på Dplay: Se vårt sendeskjema
Torsdag avslørte Rosenborg hvordan årets hjemmedrakt vil se ut.
Som ventet er den i klubbens tradisjonelle hvite farge med svarte detaljer, men enkelte supporterne er likevel svært skuffet.

Vil ha bort «badeballen»: – Håper de tar signalet

Midt på brystet står det «Sparebank 1 SMN», med deres tilhørende logo, og i tillegg har drakten en tilsvarende logo som er vesentlig større midt på magen.
Kjernens talsmann Espen Viken er klar på at draktens utseende betyr svært mye for supporterne. Han håper Sparebank 1 tar signalet.
– Jeg tror nok at supporterengasjementet rundt drakten er ekstremt stort. Du vil nok finne en del supportere som liker årets drakt og en del som er kjempekritiske til at Sparebank 1 ikke har magemål til å klare seg med en vanlig logo, men må kjøre på med en ekstra runde, en æresrunde, på magen. Mange kunne tenkt seg å være foruten det. Jeg håper Sparebank 1 tar signalet, sier Viken til Eurosport.no.
– Til å være en drakt er det ikke den verste, men når vi først får en fin drakt hadde det vært gull om vi hadde sluppet strafferunden på magen. «Less is more», er det en del kompetente forskere som sier, og jeg tror det hadde vært en sannhet i dette tilfellet.
Enkelte supportere sammenligner logoen med en badeball og er tydelig provosert over at drakten ikke er renere.
På sosiale medier hvor klubben selv har lansert drakten er majoriteten av kommentarene negative.
Under følger et lite utvalg:

RBK tause – slik svarer Sparebank 1

Eurosport.no har vært i kontakt med leder for Rosenborgs markedsavdeling, Harald Lundemo, men han ønsker ikke å kommentere saken og henviser i stedet til Sparebank 1.
Kommunikasjonsdirektør i Sparebank 1 SMN, Hans Tronstad, kommer med følgende svar når Eurosport.no konfronterer han med fansens negative reaksjoner:
– Vårt svar er at det er flott at det er et stort engasjement rundt drakten. Vi har hatt den utformingen i noen år. Vi er ikke ukjent med at noen synes den får for stor plass, men vi får også positive reaksjoner, sier Tronstad.
– Vår vurdering er at utformingen gir den beste synligheten for vår logo. Vi lever godt med at det er et stort engasjement til drakten, sier han.
– Har dere og RBK diskutert om det på sikt bør endres for å tilfredsstille supporterne?
– Vi har klare forventninger til logoeksponering, også på spillerdrakt, og har en god dialog med klubben om det. Sånn blir drakten denne sesongen, og vi har ikke diskutert noe lenger frem, sier han.
Kjernens talsmannen Viken er spent på hvordan det vil bli på fremtidige drakter.
– Sparebank 1 gjør sine valg og RBK har sine avtaler, så får vi se hvordan det blir utover – om vi vender oss til det eller om vi blir argere og argerer, sier Viken.
Drakten er for øvrig døpt «Hardt arbeid». For første gang i Rosenborgs 103 år lange historie ble det lanserte en svart og hvit hjemmedrakt til både et herre- og kvinnelag.
Botheim forsøkte å lure fansen med denne drakten 1. april:
picture

Rosenborg-spissen kaster shortsen i aprilsnarr

Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned
Del denne artikkelen
Reklame
Reklame