Lørdag er det duket for årets 24-timersløp i Le Mans i Frankrike. Det verdensberømte billøpet, som først ble arrangert for å vise at bilene tålte de store påkjenningene, går i år av stabelen for 86. gang. 60 biler og 180 førere skal i aksjon på asfalten på den 13.629 kilometer lange Circuit de la Sarthe. Her skal de konkurrere om å kjøre lengst mulig i løpet av ett døgn uten at bilen bryter ned.

24 Heures du Mans
Dennis (23) får drømmen oppfylt – jakter legendestatus foran 250.000 tilskuere i helgen
14/06/2019 PÅ 06:13

Toyota er storfavoritter i årets utgave av utholdenhetsløpet. Etter at Audi og Porsche nylig bestemte seg for å trekke seg fra LMP1 (Le Mans Prototype), er Toyota den eneste gjenværende bilprodusenten i toppklassen. De stiller med to biler fra startstreken, og har et enormt konkurransefortrinn over de mindre, private lagene.

Forbannelsen

Det kan virke som om det eneste som kan stoppe Toyota i år er Le Mans-forbannelsen. Produsenten har tatt fem andreplasser i LMP1-klassen i Le Mans, men seieren har uteblitt - ofte på hjerteskjærende vis.

Det finnes flere historier om Toyota-biler som har brutt ned da seieren var nærstående, men ingen så åpenbare som i 2016. Da Toyotas eneste gjenværende TS050 Hybrid skulle sette i gang med sin siste runde av Le Mans gikk alt galt. Med kun fire minutter igjen av de 24 timene måtte laget innse at seieren nok en gang glapp.

Til 2018-utgaven har Toyota tatt grep, ved å hente inn Formel 1-verdensmester i 2005 og 2006, spanske Fernando Alonso.

Alonso blir å finne i Toyota #8 sammen med Sébastien Buemi og Kazuki Nakajima. Bilen blir av mange regnet som favoritt.

– Vi vil vinne for Toyota og skape historie. Jeg føler at laget er bedre forberedt enn noen gang, sa Alonso etter at han ankom Frankrike fra Canadian Grand Prix forrige helg.

Et annet kjent navn fra LMP1-klassen er Jenson Button. Briten som vant førermesterskapet i Formel 1 i 2009 er én av tre førere i SMP Racing #11, en bil fra et russisk privatlag.

Norsk innslag

Egidio Perfetti er norsk-italiensk, og skal representere Norge under 2018-utgaven av Le Mans. Han snakker ikke norsk og kjører ikke med norsk lisens. Likevel vil han altså representere Norge.

– Nei, dessverre så har jeg aldri bodd i Norge. Men jeg syns ikke det er rart å si at jeg føler meg mest som en nordmann, konstaterer Perfetti til Parc Fermé.

Han har italiensk far, norsk mor, og er født i Sveits. I Le Mans konkurrerer han i GTE Am-klassen. I flere sesonger har han kjørt Posche Supercup. Ifølge nettsiden Parc Fermé er dette første gang Norge har en representant i løpet siden 1991.

– Denne sesongen, og ikke minst dette løpet, blir spesielt. Det er et enormt press. I et sprintløp vil en feil for det meste gå utover deg selv. Denne gangen må du tenke på alle de andre også. Og det handler ikke om å ta én syk runde, men du må ha god og jevn fart over en lengre periode, sier Perfetti til nettsiden på spørsmål om hvilke forventninger han har til løpet.

24 Heures du Mans
Følger ikke med og så går det galt: – Galskap
12/06/2019 PÅ 21:20
WEC
Se The Race All-Star
02/05/2020 PÅ 15:58