Populære sporter
All sport
Vis alt

Warner Bros. Discovery og EBU sikrer medierettighetene for De olympiske leker 2026-2032 i Europa

Eurosport
AvEurosport

Publisert 16/01/2023 klokken 11:00 GMT+1

IOC har tildelt medierettighetene for fire olympiske leker til Warner Bros. Discovery og Den europeiske kringkastingsunionen (EBU). Warner Bros. Discovery vil fortsatt være «det digitale hjemmet» til de olympiske leker i hele Europa.

Warner Bros. Discovery vil fortsatt være «det digitale hjemmet» til de olympiske leker i hele Europa.

Foto: Getty Images

– De olympiske leker engasjerer millioner av fans verden over, og vi er glade for å kunne forlenge forholdet vårt til IOC frem til 2032. I forkant av det som tegner til å bli storslåtte olympiske leker i Paris i 2024, der vi i Norge har eksklusive rettigheter både lineært og digitalt, er det supert å allerede nå kunne bekrefte at fans kan nyte alle øyeblikk av de kommende fire olympiske lekene på Warner Bros. Discoverys digitale plattform, sier nordisk sportsdirektør i Warner Bros. Discovery, Morten Johannessen.
I forbindelse med IOCs anbudskonkurranse, presenterte EBU og Warner Bros. Discovery et felles bud for alle medierettigheter for De olympiske vinterleker i Milano Cortina 2026, De olympiske sommerleker i Los Angeles 2028, De olympiske vinterleker i 2030 og De olympiske sommerleker i Brisbane 2032, samt for De olympiske leker for ungdom i samme periode. EBU skal levere bred, gratis TV-dekning for hele Europa, mens Warner Bros. Discovery fortsatt vil være strømmehjemmet for De olympiske lekene.
– Vi er glade for å ha oppnådd en langsiktig avtale med to av verdens ledende medieselskaper. EBU og deres medlemmer gir enestående kringkastingsekspertise og rekkevidde over hele Europa, og Warner Bros. Discovery, gjennom den nylige sammenslåingen av Warner Media og Discovery, representerer et av verdens største medie- og underholdningsselskaper, på tvers av alle programsjangre og plattformer, sier Thomas Bach, president i IOC.
Det første IOC-partnerskapet med EBU og dets medlemmer går tilbake til 1956. I 2015 inngikk IOC et samarbeid med Warner Bros. Discovery over hele Europa for De olympiske leker 2018-2024. For Warner Bros. Discovery betyr dagens kunngjøring at de utvider sin posisjon som «digitalt hjem for De olympiske leker i Europa», etter tre leker som har satt rekorder både for publikumstall og digital seervekst, og med De olympiske sommerleker i Paris i 2024 i vente.
###
Om IOC
Den internasjonale olympiske komité er en non--profit, sivil, ikke-statlig, internasjonal organisasjon bestående av frivillige som er forpliktet til å bygge en bedre verden gjennom sport. Den omfordeler mer enn 90 prosent av inntektene sine til den bredere idrettsbevegelsen, noe som betyr at hver dag går tilsvarende USD 4,2 millioner til å hjelpe idrettsutøvere og idrettsorganisasjoner på alle nivåer rundt om i verden.
Om EBU
European Broadcasting Union (EBU) er verdens fremste allianse av allmennkringkastingsmedier. Den representerer 112 medieorganisasjoner i 56 land i Europa, Midtøsten og Afrika, og har ytterligere 30 tilknyttede aktører i Asia, Afrika, Australasia og Amerika.
Medlemmene driver nesten 2000 TV- og radiokanaler sammen med en rekke nettplattformer. Sammen når de et publikum på mer enn én milliard mennesker rundt om i verden, og de sender på mer enn 150 språk.
EBUs sportsavdeling – Eurovision Sport – forvalter medierettighetene for 15 idretter på vegne av sine medlemmer, og leverer over 28 000 timer med sport i året gjennom avtaler med 25 internasjonale idrettsforbund. EBU viser over 200 arrangementer hvert år og er stolte av å besitte en kjønnsbalansert rettighetsportefølje.
Om Warner Bros. Discovery
Warner Bros. Discovery (NASDAQ: WBD) er et ledende globalt medie- og underholdningsselskap som skaper og distribuerer verdens mest differensierte og komplette portefølje av innhold og merkevarer på tvers av TV, film og strømming. Warner Bros. Discovery er tilgjengelig i mer enn 220 land og territorier, på 50 språk, og inspirerer, informerer og underholder publikum over hele verden gjennom sine ikoniske merker og produkter, inkludert: Discovery Channel, discovery+, CNN, DC, Eurosport, HBO, HBO Max, HGTV, Food Network, OWN, Investigation Discovery, TLC, Magnolia Network, TNT, TBS, truTV, Travel Channel, MotorTrend, Animal Planet, Science Channel, Warner Bros. Film Group, Warner Bros. Television Group, Warner Bros. Games, New Line Cinema, Cartoon Network, Adult Swim, Turner Classic Movies, Discovery en Español, Hogar de HGTV og flere.
Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned
Del denne artikkelen
Reklame
Reklame