Populære sporter
All sport
Vis alt

Forventninger til 2024-sesongen: Disse lagene har gjort kupp på overgangsmarkedet

Jarle Fredagsvik

Oppdatert 31/12/2023 klokken 17:53 GMT+1

Lidl-Trek er overgangsvinneren. Her får du et par svar på hvorfor.

Heroisk Leknessund-prestasjon: – Han ser ut som en million

De mest pengesterke lagene har regjert både overgangsmarkedet og WorldTouren på generell basis de siste årene.
Også neste år ser spranget opp til UAE-Team Emirates, Visma | Lease a Bike og Ineos Grenadiers å være stort.
I sjiktet bak vil dog Lidl-Trek og BORA-hansgrohe være på offensiven, samtidig som Soudal-Quick Step ikke er den seiersmaskinen de var tidligere. Foreløpig ser det også skralt ut i innboksen til Ineos Grenadiers.
Vi har sett litt på noen bevegelser på overgangsmarkedet foran 2024-sesongen vi har sansen for:

Andrea Bagioli, Lidl-Trek

Historisk sett har Lidl-Trek operert med en moderat pengepose. Det har endret seg helt med den tyske dagligvaregiganten om bord.
Laget har notert seg for flere kupp på overgangsmarkedet. Et av dem er Andrea Bagioli som virkelig blomstret på vei ut av Soudal-Quick Step denne høsten.
Først sto han på podiet med Wout van Aert og Vincenzo Albanese i Coppa Bernocchi, deretter vant han spurten mot Marc Hirschi og Alex Aranburu under Grand Piemonte. Under Il Lombardia gikk han dypt i finalen og tok spurten i gruppa bak suverene Tadej Pogacar.
picture

Andrea Bagioli (t.v.) har blomstret i høst. Her med Tadej Pogacar og Primoz Rolgic.

Foto: Getty Images

Timingen fra Lidl-Trek kunne ikke vært bedre. Overgangen ble bekreftet alt i midten av august, da det til overmål svirret rykter om at Quick Step og Jumbo-Visma skulle forene krefter.
Lidl-Trek får nå en punchy endagsrytter med en solid avslutning innenfor sine rekker. Bagioli vil nyte økt frihet i Luca Guercilanas mannskap, og vil jakte suksess i Ardennene, andre kuperte klassikere og etappeseirer i Grand Tours.
Sett denne? Saken fortsetter etter videoen.
picture

Likte Tour de France-direktørens svar: – Et positivt tegn

Nils Politt, UAE-Team Emirates

Dette er en overgang som kler UAE-Team Emirates godt. I Nils Politt får de en solid temporytter, road captain og klassikerrytter i ett.
Den viktigste jobben hans blir trolig å lose Tadej Pogacars stjernemannskap trygt gjennom Tour de France. Sammen med Mikkel Bjerg vil han passe som hånd i hanske i maskinrommet på laget fra Emiratene.
Dette ser jeg på som en oppgradering av Vegard Stake Laengen i front av feltet.
Politt er en markant aktør under vårklassikerne. I 2019 klasket han til med andreplass i Paris-Roubaix og femteplass i Flandern rundt. Med Matteo Trentin over i Tudors rekker, blir Politt en viktig kapasitet rundt Pogacar, selv om sloveneren ofte framstår som et «one man team».
Jeg tror ikke denne signeringen først og fremst vil gi avkastning for tyskerens egen del på resultatliste, men jeg tror hans bidrag til UAE-laget blir uvurderlig.

Tao Geoghegan Hart, Lidl-Trek

Dette gleder jeg meg til!
Tao Geoghegan Hart er en undervurdert rytter, til tross for at han allerede har vunnet én Grand Tour. I våres gjorde hadde han en perfekt inngang til Giro d’Italia, men dessverre forlot han rittet på båre etter å ha pådratt seg brudd i hofta etter massevelt på den 11. etappen.
Neste år vil han klargjøres til Tour de France – som kaptein. Det er en tyngre bestilling, kanskje også med tanke på at Primoz Roglic kommer dit med et solid BORA-hansgrohe-mannskap rundt seg.
Lidl-Trek skal kjøre et balanseoppdrag mellom Mads Pedersen og Geoghegan Hart, et oppdrag de løste godt denne sommeren, da dansken fikk sin etappeseier og Giulio Ciccone etter hvert sto imot konkurransen om polkadott-trøya.
Patrick Konrad, Carlos Verona og Sam Oomen er hentet inn. Det er god start. «Prosjekt Tao» skal bli spennende å følge videre de neste årene, og 28-åringen fra London bør ha noen gode sesonger igjen i beina.
Se bare på hva Geraint Thomas leverer i en alder av 37!
picture

Tao Geoghegan har signert for Lidl-Trek.

Foto: Getty Images

Matteo Jorgenson, Visma | Lease a Bike

Det er et kuriøst faktum i seg selv at Movistar har fått fram en lovende klassikergenerasjon. Blant spydspissene her er Matteo Jorgenson fra California.
24-åringen er god til mye. Han kan klatre, han er god på tempo og han tar store steg i klassikerne. Sånn sett er han en veldig god match for Visma | Lease a Bike, men det kommer også an på hvordan han vil passe inn i systemet.
Tar man for eksempel en fyr som Dylan Van Baarle, så smykket han CV-en med triumf under Omloop Het Nieuwsblad. Vel så viktig denne sesongen har hans bidrag vært som ren hjelperytter under Tour de France og La Vuelta.
Jorgenson er også en rytter som har hatt mye fokus mot etapperitt så langt i karrieren. De to siste sesongene har han gjort noen strålende forsøk på å hente hjem enkeltetapper i Tour de France – uten å lykkes. Det tror jeg blir vanskeligere å få til neste år.
Etter 4.-plass i E3 Saxo Bank Classic og 9.-plass i De Ronde, vil hjertet hans utvilsomt også banke hardt for brostein. Der vil også Jumbo | Lease a Bike være en god match, så lenge han finner sin plass mellom Wout van Aert, Christophe Laporte og Tiesj Benoot.
Han har både ferdigheter, holdninger og et ritthode som gjør at han kan nå svært, svært langt.

Andreas Leknessund, Uno-X Mobility

Den sosiale effekten av å ha Andreas Leknessund i stallen sin, skal ikke undervurderes. 24-åringen fra Tromsø er god som gull, og det samme er noen av egenskapene han besitter fra sykkelen.
Etter at han imponerte stort underveis i Giro d’Italia, manglet det ikke akkurat på interesse rundt denne mannen midtveis i mai. I stedet for budkrig, tikket det ut en nyhetsmelding via TV 2 om at han var klar for Uno-X.
Se Andreas Leknessund ta opp jakten på superstjernen Primoz Roglic i videoen øverst i saken.
Hit kommer han for å ta nye steg som syklist, sykle aktivt og jage resultater. Det er et svært spennende utgangspunkt. Som flere norske syklister er i ferd med å erfare, er den monotone jobbingen mot toppen av Grand Tours en ekstrem prøvelse. Langt mer givende er det å starte flere ritt og sykle aktiv i de fleste av dem.
I årene framover håper jeg vi får se Leknessund enda mer på offensiven under ritt som Amstel Gold Race, San Sébastian Klasikoa og GP Montreal. I tillegg til å være på hugget under Paris-Nice, Tour de Suisse og Tour de France.
Det bør være et mål å få ham til å prestere i større deler av sesongen. Vanligvis er han en «slow starter», som for alvor begynner å markere seg i juni. Også i år synes jeg han falt litt sammen i etterkant av suksessen under Giro d’Italia.
Sett denne?
picture

Full dramatikk på oppløpet – her hoppar han over ryttaren

Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned
Relatert
Del denne artikkelen
Reklame
Reklame