• Rallysesongen dundrer snart videre. Se Rally Kroatia 21. - 24. april på discovery+
Etter fjorårets koronakansellering og en rekke foregående snøfattige versjoner av Rally Sverige, var det endelig duket for et VM-løp hos «söta bror» i velkjent vinterlig stil.
For arrangørene måtte til slutt gi tapt for værgudene i Värmland, sør i landet, etter at det de siste årene har vært minimalt med snøvær. I 2022 var nemlig hele rallysirkuset flyttet til Västerbotten län i nordøst, nærmere bestemt i kystbyen Umeå.
Rally Kenya
Problemer for Solberg – falt på resultatlisten
26/06/2022 PÅ 12:59
Gjennom snødekte skoger og høye brøytekanter, malt på med solskinn og minusgrader, fikk TV-seerne og den fremmøtte fansen oppleve Rally Sverige på sitt aller beste.
– Tilbakemeldingene fra alt fra førere, team, publikum og journalister har bare vært positive. Det var en sekser på terningen, sier Discoverys rallykommentator Roger Moen om årets Rally Sverige.
Se hvordan den norske fansen opplevde «nye» Rally Sverige her. Saken fortsetter under videoen.

Hjertevarmt øyeblikk mellom far og sønn: – Drømt om det hele livet

To vinterløp

Rally Sverige er det eneste vinterløpet på VM-kalenderen, men nå sikter WRC seg inn på å flette inn enda et løp på snødekte veier.
Det bekrefter arrangementssjef i WRC, Simon Larkin, overfor Autosport.
– Vi ser på muligheten til å legge til enda et vinterløp, og vi tenker at det også rettferdiggjør den investeringen vi har gjort på snødekket, enten når det gjelder Pirelli (dekkleverandøren), lagene eller førerne. Det er rom for å få inn to vinterløp, absolutt. Om ikke allerede neste år, så muligens i 2024-sesongen, sier han.
Nestleder i Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) Robert Reid støtter tanken om et ekstra vinterløp.
– Det er spektakulært, det er gøy, bildene er fantastiske og konkurransen er vanligvis veldig bra, så hvorfor ikke?, spør han undrende.

«Back to back»

Det mest sannsynlige alternativet er å legge det eventuelle nye vinterløpet enten rett før eller rett etter (såkalt «back to back») det allerede fastsatte Rally Sverige.
– Det er store utviklingskostnader når det kun er ett løp i året på snø, så de vurderer nok dette for å utjevne noen av disse kostnadene. Jeg er veldig positiv, understreker rallykommentator Roger Moen.
– Umiddelbart tenker jeg at det beste hadde vært å kun ha en drøy uke mellom de to vinterløpene, legger han til.
Også Robert Reid i FIA nevner dette i intervjuet med Autosport.
– «Back to back» er nok det mest sannsynlige, ettersom bilene vil ha de samme spesifikasjonene og det er enkelt å dra fra det ene løpet til det andre, sier han der.
Tar man utgangspunkt i årets datoer, var Rally Monte Carlo satt til 20. - 23. januar og Rally Sverige 24. - 27. februar, mens Rally Croatia er satt til 21. - 24. april.
Saken fortsetter under videoen.

Hun er WRC-sirkusets «ukjente» nordmann: – En «high pressure»-jobb

– Lov å drømme om Norge

Så er spørsmålet hvor dette nye VM-løpet skal foregå. Om det ender opp med en såkalt «back to back» er det lett å tenke at det enkleste er å ha det nye løpet et sted i nærheten av Umeå i Sverige.
Om man skal se utenfor Europa kan Canada eller USA være et egnet sted, men dette kan fort bli altfor dyrt.
Kommentator Roger Moen lanserer Finland, som allerede er vertskap i VM, som en mulig vinterdestinasjon.
– Finland har allerede et kostnadsfullt og bra rally på sommeren, og dette løpet regnes på mange måter som det ultimate grusløpet med hopp og alt. Men det er nok ikke usannsynlig at det kan bli to VM-løp i Finland, et på sommeren og et på vinteren. Dette er heller ikke langt fra Rally Sverige, forklarer Moen, som samtidig er sikker på at de ikke kommer til å flytte det nåværende rallyløpet i Finland til vinteren.
– Kan Norge være et alternativ?
– Det er lov å drømme om det, men det er nok ikke realistisk. Norge er gode på veldig mye, men kostnaden som ligger i oppstartsårene av et sånt arrangement er gedigen. Det mest realistiske, sett med norske øyne, er at vi for eksempel kan få en prøve eller to på den norske siden av grensen – om det andre vinterløpet havner i Sverige eller Finland, svarer kommentatoren.
– Det hadde nok vært enda mer realistisk om vi hadde nordmenn helt i toppen av WRC, slik vi hadde med Henning og Petter (Solberg) for noen år tilbake. Hadde Oliver vært helt norsk, og ikke bare 50 prosent - og kjørt med norsk flagg, så kunne det kanskje vært noe nærmere, humrer Moen.
Sett denne?

Slik skal Mikkelsen feire: – Det blir ikke i samme tempo!

Rally Kenya
Solberg klatret på listen: – En av de sykeste dagene jeg har hatt i rally
25/06/2022 PÅ 20:08
WRC
Solberg nummer syv under tøffe forhold i Rally Kenya
24/06/2022 PÅ 14:34