Populære sporter
All sport
Vis alt

Dette tror eksperten er Hyundais Solberg-plan: – Holder et høyt nivå

Carl Henning Biørnstad

Oppdatert 07/10/2021 klokken 12:02 GMT+2

Onsdag kom nyheten om at Oliver Solberg blir flyttet opp til det øverste WRC-nivået fra neste sesong. Med dette viser Hyundai at de har klokkertro på 20-åringen, mener Discoverys rallyekspert.

Oliver Solberg under Rally Finland.

Foto: Getty Images

Til tross for en tung og trøblete sesong, har motoren nå fått en litt annen lyd hos Oliver Solberg. 20-åringen, som kjører under svensk flagg, skal nemlig satses på i WRC neste år. Hyundai ønsker at Solberg skal få en sentral rolle i deres satsing på det øverste nivået i rallysirkuset, noe som gjør han til seriens yngste fører.
– Dette er gode nyheter. Det et han har vært inne i en tung periode, der han blant annet har slitt med å komme i mål, har nok gitt han en liten knekk. Samtidig har det hele tiden ligget i kortene at Hyundai har hatt like stor tro på Solberg som det vi har, sier Discoverys rallyekspert Roger Moen.

Uten press

Neste år kjører Solberg helt uten press, noe ekspert Roger Moen ser på som en stor fordel.
– Oliver kommer ikke til å ha noe å bevise det første året og kan kjøre helt uten press. De forventer ikke topptider, og det viktigste for Solberg det første året blir å komme seg til mål, forklarer Moen.
– Så neste år blir et slags prøveår for Solberg, for å skaffe seg erfaringer inn mot sesongene om noen år?
– Ja, det kan du si. Det er ingen som forventer noe av Solberg i 2022, svarer eksperten.

Samarbeide med Sordo

Solberg skal dele hybridbil med spanske Daniel Sordo i 2022-mesterskapet. 38 år gamle Daniel Sordo har betraktelig mer rutine enn Oliver Solberg, og dette er også en del av planen til Hyundai – der Sordo skal bistå med sin kunnskap og erfaring, mens Solberg er den nye vinen.
– Vi satser på en kombinasjon av erfaring og ungdommelighet når vi trer inn i den nye WRC-tidsalderen, sier teamsjef Andrea Adamo.
De to skal fordele og disponere de ulike VM-løpene, noe Discoverys rallyekspert har stor tro på.
– Sordo er i utgangspunktet en asfaltspesialist, mens Solberg trives bedre på underlag som grus, så mulig de fordeler løp basert på underlag. For Solberg så kan det fort være en fordel å starte litt bak de andre kanonene i grusløpene, ettersom det kan gi han en gunstig startposisjon. Det at andre har kjørt løypene før han gir Solberg bedre veiforhold å jobbe med, sier Roger Moen.
Saken fortsetter under videoen.
picture

Solbergs bil smadret: Se de store skadene her

I tillegg til Daniel Sordo, er også tidligere verdensmester Ott Tänak og Thierry Neuville med på laget.
Oliver Solberg gleder seg til å samarbeide med de største i sirkuset.
– Jeg ser veldig fram til å samarbeide med Dani. Vi har kjent hverandre i mange år, og han er blant de beste rallysporten har å by på – en jeg virkelig kan lære mye av, sier Solberg.
– Samarbeidet med Tänak og Neuville vil også bli tettere. For meg blir det viktig å være ydmyk og tålmodig. Jeg har fortsatt et tusentall kilometer foran meg hvor fokuset blir å lære, legger han til.

– Holder et høyt nivå

Fra og med neste år rulles det ut nye hybridbiler i rallyløypene, noe som betyr at alle førerne starter sesongen på mer eller mindre blanke ark.
– Jeg tror de bilene er bra for Solberg. Alle starter med samme utgangspunkt, noe som gir han nesten det samme grunnlaget som Tänak og Neuville. Igjen, så er det viktig å tenke på det ikke er noen som forventer at han skal konkurrere med andre den første sesongen. Samtidig betyr ikke det at han ikke kommer til å få gode resultater, men det er mer på tross av enn på grunn av, forklarer Disvoerys rallyekspert Roger Moen.
– Dette blir uansett kjempebra. Solberg holder et høyt nivå, men må bare jobbe med å temme vinnerviljen litt, legger han til.
picture

Her går det galt for Solberg

Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned
Relatert
Del denne artikkelen
Reklame
Reklame