Populære sporter
All sport
Vis alt

Kristoff sjanseløs – Alaphilippe overtok den gule trøya

Eurosport
AvEurosport

Oppdatert 30/08/2020 klokken 19:03 GMT+2

Alexander Kristoff ble andre nordmann som fikk sykle i gul trøye i Tour de France, men det ble en kortvarig lykke. Spurteren var sjanseløs i møtet med fjellene.

Alexander Kristoff i gul trøye

Foto: Getty Images

Kristoff tok en suveren seier i spurten på den første etappen av årets utsatte Tour de France. Men der han vant god margin lørdag, havnet han bakpå med enda større margin søndag.
Julian Alaphilippe stakk av i siste bakke og vant 2. etappe av Tour de France søndag. Franskmannen tok samtidig over den gule trøya fra Alexander Kristoff.
Alaphilippe er en av de mest angrepsglade rytterne i Tour-feltet. I år slo franskmannen til i første forsøk han vant søndagens etappe i Nice. Det er hans femte etappeseier i Touren.
– Det er veldig spesielt at dette er min første seier i år. Denne er for pappa, sa Alaphilippe mens tårene presset på.
Opp fjellet Col de Turini, en førstekategoristigning, var Kristoff helt sjanseløs. Nordmannen måtte slippe hovedfeltet med fire kilometer igjen av klatringen, og havnet over fem minutter bak hovedfeltet før de nådde toppen.
Kristoff er en av bare 24 ryttere som måtte slippe hovedfeltet opp Turini. Lagkameratene Vegard Stake Laengen og Marco Marcato forsøkte å hjelpe ham opp, men uten hell.
De øvrige nordmennene klarte å bli sittende i hovedfeltet over Turini.
Thor Hushovd er den andre nordmannen som har syklet i gul trøye i verdens største sykkelritt. Han har hatt den i ti dager fordelt på tre utgaver. I 2011 hadde han trøya i sju dager.
Kristoff kunne imidlertid glede seg over at han beholder ledelsen i poengkonkurransen. Han har 18 poeng ned til Peter Sagan.
Amund Grøndahl Jansen og Edvald Boasson Hagen trillet i mål 18 minutter etter etappevinneren, mens Vegard Stake Laengen kom i mål med lagkamerat Kristoff.
(©NTB)
Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned
Del denne artikkelen
Reklame
Reklame