Etter rittet avslørte Mohoric at han hadde kjørt rittet med en såkalt «dropper». Det betyr at sloveneren kjørt med en sykkel hvor det var mulig å senke setet akkurat som på en vanlig sykkel.
På landeveissykler derimot er setet innstilt på en bestemt høyde tilpasset rytteren. Et dropper-sete er mer vanlig i terrengsykkel-miljøet, hvor man kan kontrollere høyden på sete med en kontroll som er festet til styret.
Milano - Sanremo
Se høydepunktene: Mohoric seiret etter kamikaze-angrep i utforkjøringen
20/03/2022 PÅ 07:35
Ved å kunne senke setet gir det rytteren enda bedre kontroll på sykkelen og senke tyngepunktet i nedkjøringen.
– Jeg visste at dette var en mulighet du bare får en gang i livet og jeg ville inderlig at dette skulle fungere for laget skyld, og for de tekniske partnerne som kom opp med ideen, sa Mohoric etter løpet.
(Se høydepunktene fra rittet i videoen øverst i saken)

Revolusjon

Discoverys sykkelekspert Henrik Evensen tror flere ryttere kan komme til å henge seg på bølgen og ta i bruk «dropper»-seter i fremtiden.
– Det er veldig interessant. Det har aldri blitt gjort før på landeveien, kan nesten kalle det en slag revolusjon. Det blir spennende å se om flere vil bruke det, tipper i hvert fall at flere vil teste det ut, sier Evensen.
Han påpeker riktignok også at det er de aller færreste rittene som avsluttes med en utforkjøring som i Milano-Sanremo, og at et slikt sete ikke vil gi noen fordel i andre terrenger.
Men at flere ryttere vil teste det samme under neste års Sanremo tror Evensen er en reell mulighet.

– Ødelagt sykling igjen

Mohoric er kjent for å være et av feltets aller beste syklister i utforkjøringene, om ikke den aller beste. Og ned Poggio var ingen i nærheten av å henge på bakhjulet til sloveneren.
– Han kjørte helt på grensen. Han kjørte på små marginer, det var flere steder det kunne gått galt. Det er jo slik at hvis rytteren foran deg klarer svingen, så klarer du som regel den også, men slik var det ikke i går. Mange ville sklidd ut hvis de hadde prøvd å holde tempoet til Mohoric ned fra Poggio, sier Evensen.
Mohoric var en av syklistene som tidligere har utnyttet seg av den såkalte «supertucken» i utforkjøringer.
«Supertuck» er når man setter seg rett på sykkelrammen for å oppnå en bedre aerodynamisk stilling. Men på grunn av man mister mye kontroll på sykkelen ved å sitte på den måten, og risikoen for velt var betydelig større valgte UCI å forby posisjonen før 2021-sesongen.
– Jeg har ødelagt sykling en gang allerede med «supertucken», nå har jeg ødelagt sykling igjen. Nå tror jeg alle kommer til å starte å bruke «dropper»-seter. Det kommer til å bli enda en ting man må tenke på når man sykler. Det kommer til å bli som i Formel 1. I starten var det bare gass- og bremsepedaler, nå har de hundrevis av knapper og brytere, forteller Mohoric.
Evensen tror ikke Mohoric sin åpenbaring vil bli forbudt slik som «supertucken».
– Synes det blir veldig rart om UCI velger å forby dette. Men de er opptatt å gjøre sykkelsporten tryggere, som da de forbød «supertucken», så vi får se. Vi får bare hylle Mohoric og teamet som har planlagt dette i lang tid. Det er en veldig kul historie.
Saken fortsetter under videoen.

Her blåser reklameskiltet overrenne og sender rytteren ut av rittet

– Lo av meg

Mohoric la alle kortene på bordet allerede før starten i Milano. Han skal ha gått rundt til storfavorittene og viste frem den tekniske innovasjonen, ifølge sykkelnettstedet Cyclingnews.
– Jeg gikk bort til alle favorittene som jeg kjente og viste dem dropper-setet. De spurte meg hva jeg gjorde med et «dropper»-sete og lo av meg.
– Men jeg advarte dem at dersom dere vil følge meg i utforkjøringen, så er det på deres egen risiko.
Det var Mohoric som kunne le sist da han gjorde akkurat som han sa på forhånd og vant Milano-Sanremo etter et angrep i ned fra Poggio.
Milano - Sanremo
Kristoff hektet av i spektakulær avslutning
19/03/2022 PÅ 16:05
Milano - Sanremo
Ikke ideell oppladning for storfavoritt: – Ikke hundre prosent
19/03/2022 PÅ 08:41