Helt tilbake til 80. tallet må man for å finne forrige gang en nordmann kjempet mot de beste i kampen om sammendraget i Giro d’Italia.
Knut Knudsen tok 15. plass i 1980, mens Jostein Willman hevet lista med 14. plass i 1983. Året etter ble Dag Erik Pedersen 10. mann. Det er fremdeles den beste norske prestasjonen i sammendraget i Corsa Rosa.
Giro d'Italia
Britisk seier i Giroen – parkerte Hindley på siste etappe
25/10/2020 PÅ 15:44
Ti etapper er blitt syklet så langt i årets utgave av Giro d’Italia. Tobias Foss er rittets eneste nordmann. 23-åringen fra Vingrom er 18. mann i sammendraget etter at Jumbo-Vismas planlagte kaptein George Bennett sviktet i de første fjellene.
Nå skal kiwi-syklisten jakte etappeseirer i fjellene. Plutselig er Foss lagets leder i sammendraget. Overgangen gikk overraskende greit for mannen selv.
– Selv om man er hjelperytter, må du grave like dypt uansett. Og jo lenger du sitter med, jo bedre er det jo. Jeg har egentlig alltid hatt en målsetting om at jeg skal gi bånn gass og være med så lenge som mulig, og heller slippe meg ned om han trengte hjelp, forteller Foss på hviledagen overfor Discovery.
– Nå blir det bare å gjøre det samme, men fortsette helt til mål og gi gass selv. Så får vi ta en dag av gangen.
Hviledagen brukte Foss til å sykle en tur på en halvannen time, før en særdeles rolig kveld venter. Dagen ble også brukt til å offentliggjøre at han har skrevet under på en ny kontrakt med Jumbo-Visma-laget.
Hverken laget eller Foss har noe konkret mål for årets Giro. Det er fortsatt å lære seg Grand Tour-spillet som står i høysetet.
– Det er lett å ha fokus på resultat, men for min del og det stedet jeg er i prosessen nå så er det viktigste at jeg gir full gass hver dag og tar med meg all læring jeg kan.
– Så gjøre en god evaluering etter rittet og finne ut hva jeg må jobbe med for å være helt oppi der og ha det i fokus i treningsarbeidet som skal gjøres i fremtiden.

Dyktig på å begrense tap

Foss er 2:16 bak ledende Egan Bernal etter de ti første etappene, men opp til tiendeplassen er det kun et drøyt minutt.
På de tøffeste avslutningene så langt har Foss sittet bra med, helt til de beste angriper mot slutten av stigningene.
– Man starter med å prøve å følge. Så handler det også om at man må anerkjenne at de er sterkere. Man gjør sitt for å prøve å følge, men merker at man holder på å gå ordentlig på veggen. Så må man sette seg ned og puste og finne sitt eget tempo, forklarer 23-åringen.
Klarer han å holde et jevnt tempo, så vet Foss at han kan kontrollere tidslekkasjen.
– Så vet jeg at om jeg kjører bånn gass til mål, så er det begrenset hvor mye fortere de andre kan kjøre. Men det er et par prosent opp til de gutta. Jeg forventer ikke å kunne matche de i år, men at jeg skal kunne matche de beste i fremtiden, det ser jeg på som svært mulig.
Saken fortsetter under videoen.

Her tar Sagan svingen til nytte rett før mål

– Blir ikke for ivrig

Discoverys sykkelekspert, Henrik Evensen, har lat seg imponere over Vingrom-talentets prestasjoner de siste ti dagene.
– Det virker som om han kjører veldig smart. Han vet sine begrensninger og kjører på watt. Han vet hva han kan klare å gjøre, sier Evensen
– Når du vet at du mangler litt på Bernal og gutta, så må du ikke bli for ivrig. Det blir ikke Tobias. Den er såpass god den sammenlagtplasseringen nå at han ikke må begynne å gamble ved å kjøre langt over evne langt fra mål i en bakke. Det er veldig smart kjøring.
Mer intelligent kjøring blir fort viktig på onsdagens 12. etappe. Der venter flere strekker med grus gjennom en etappe som også har mye stigning. En slags Strade Bianche-variant kan det nesten bli.
– Jeg gleder meg egentlig. Jo mer kaos og jo flere tekniske elementer, jo bedre er det for min del. Det er en del høydemeter, men ikke så veldig mange bratte og lange bakker. Jeg tror det kan passe meg bra, så får vi se hvordan rittet blir kjørt.
– Men sammenliknet med de andre sammenlagtrytterne så tror jeg at jeg skal kunne hevde meg over gjennomsnittet. Så tror jeg det fort kan bli den kuleste etappen i løpet av giroen, så jeg får prøve å nyte det litt og.

Kaldt hode opp stupbratt stigning

Kommer Foss seg greit gjennom de onsdagens etappe, venter en ny kupert utfordring, men med en enklere avslutning. Fredag er det spurtetappe før fryktede Monte Zoncolan kommer på lørdagens etappe.
Den siste stigningen opp Zoncolan er 14 kilometer lang, med 8,5 prosent i snitt.
– Kan Zoncolan bli den største utfordringen din i hele Giro d’Italia 2021?
– Det skal man ikke se bort fra. Jeg har ikke lest meg så veldig opp på bakken enda, men har skjønt at den både er lang nok og bratt nok, humrer Foss.
Han har tro på at det også der gjelder å holde hodet kaldt.
– Det er nesten 13 prosent i snitt de siste tre kilometerne. Hvordan synes du det høres ut?
– For min del så er det bedre med under ti prosent enn over ti prosent med tanke på at jeg er en av de tyngre klatrerne. Men der det er hardt er det ofte bra for min del og. Så har jeg en tendens til å være flink til å bruke huet, spesielt hvis finalen åpner seg tidlig, påpeker 23-åringen.
– Så skal man ikke se bort fra at det er et par av de andre som biter seg med litt for lenge og går på en smell. Det jeg prøver å jobbe med og søker etter er stabilitet og å klare å grave dypt hver dag.
Giro d'Italia
Hundredelsdrama om ledertrøya før siste Giro-etappe
24/10/2020 PÅ 14:54
Giro d'Italia
Drama i Giro-kulissene: Rytterne nektet å stille til start
23/10/2020 PÅ 09:22