• Årets utgave av Giro d'Italia ruller i gang fra og med 3. oktober, fra klokken 12:50. Se treukersrittet ekslusivt på Dplay. Sikre deg tilgang her!

På begynnelsen av 1900-tallet ønsket franskmannen Henrik Desgrangre og avisen L'Auto å skape mest mulig blest rundt egen avisproduksjon. Tour de France ble derfor startet opp som et PR-stunt, der det første rittet ble arrangert i 1903.

Giro d'Italia
Britisk seier i Giroen – parkerte Hindley på siste etappe
7 TIMER SIDEN

Den italienske avisen La Gazzetta dello Sport fulgte nøye med på hva avisen i nabolandet bedrev, for kun seks år etter den første etappen i Tour de France, brukte redaktør Emilio Camillo Costamagna samme metode for å bedre opplaget til den italienske sportsavisen. Giro d'Italia startet opp i 1909, og i likhet med Tour de France ble også dette nasjonale sykkelrittet en stor suksess – til glede for Costamagna og resten av La Gazzetta dello Sport.

Åtte etapper på 2448 kilometer

Den første utgaven av Giro d'Italia bestod av åtte etapper på totalt 2448 kilometer – et snitt på 306 kilometer per etappe. Til sammenligning består årets utgave av 21 etapper på tilsammen 3497 kilometer, noe som tilsvarer drøye 170 kilometer i snitt per etappe.

Se den komplette oversikten over årets Giro d'Italia-etapper lenger ned i saken.

Med 127 ryttere fra start i Milano i 1909, ble det ordentlig rotterace allerede fra første pedaltråkk. Det var til slutt kun 49 av de startede som maktet å fullføre den første utgaven.

Luigi Ganna gikk omsider seirende ut av Giroens første etappe, og ble dermed historiens første vinner av en etappe i Giro d'Italia.

  • Første etappe av Giro d’Italia ser du lørdag fra klokken 12:50 på Eurosport 1 og Dplay. Sikre deg tilgang her!

Italiensk dominans

De påfølgende årene skulle utelukkende preges av italienske sammenlagtvinnere, og spesielt en mann skilte seg ut på sykkelsetet. Alfredo Binda regnes ikke bare som en av Giro d'Italias aller største helter gjennom tidene, han satt også sitt preg på en rekke andre store sykkelritt. Binda står blant annet med to etappeseiere i Tour de France, to seiere i klassikeren Milano-Sanremo, fire seiere i Il Lombardia og tre VM-gull.

I drøye ti år, fra 1925, var Alfredo Binda helt overlegen i Giro d'Italia. Italieneren vant rittet sammenlagt i 1925,1927, 1928, 1929 og 1933, og står med 41 etappeseiere i løpet av karrieren – noe som også var rekord helt fram til Mario Cipollini bikket 42 etappeseiere i 2003.

Italienske Fausto Coppi og belgiske Eddy Merckx er de to eneste som, sammen med Alfredo Binda, har vunnet Giro d'Italia fem ganger i historien. Førstnevnte hadde også historiske Alfredo Binda som trener.

Det skulle ta 39 år før den italienske seiersdansen tok slutt. I 1950 vant den sveitsiske rytteren Hugo Koblet sammenlagt. Han ble dermed den først utlendingen til å vinne Giro d'Italia. Til tross for en overveldende italiensk dominans – også på slutten av 1900-tallet – har flere og flere utenlandske ryttere satset hardt på å sikre seg den rosa trøya. De siste årene har flere store sykkelnavn, som Alberto Contador, Chris Froome, Nairo Quintana og Tom Dumoulin preget sammenlagtpodiet. Vincenzo Nibali er den eneste italieneren som har vunnet Giro d'Italia siden 2011, da han gikk helt til topps i 2013 og 2016.

Dødelige velt

Giro d'Italias fyldige historie har derimot ikke bare vært vært preget av fyldige seiersbrøl og luftige champagnekorker. Hele fire ganger har ryttere måttet bøte med livet etter sammenstøt.

Senest i 2011 mistet den belgiske rytteren Wouter Weylandt livet da han manøvrerte seg nedover Passo del Bocco nordvest i Italia. Leopard Trek-rytteren kom borti et gjerde da han snudde seg for å se etter de andre rytterne, før han ble kastet inn i en steinvegg på motsatt side av veien. 26-åringen pådro seg brudd i kraniet, og til tross for at Weyland fikk livreddende førstehjelp på stedet, stod ikke livet til å redde.

Weylandt syklet med startnummer 108, og dette nummeret er nå fredet i Giro d'Italia.

Tidligere har Orfeo Ponsin (1952), Juan Manuel Santisteban (1976) og Emilio Ravasio (1986) måttet bøte med livet. Sistnevnte fikk et hardt støt mot hodet etter en velt, men kom seg opp på sykkelsetet og fullførte åpningsetappen av giroen. Etter målgang virket alt fint, men tilbake på hotellet kollapset Atala-Ofmega-rytteren og ble innlagt med kraftige hodeskader. Etter 15 dager i koma ble 24-åringen erklært død.

Orfeo Ponsin ble erklært død på stedet etter å ha veltet i høy hastighet i en utforkjøring i Madannoa di Bracciano, mens rutinerte Juan Manuel Santisteban mistet kontrollen på sykkelen i Catania, traff autovernet og slo hodet så kraftig at også han ble erklært død på stedet.

Maglia Rosa

Et sentralt aspekt i Giro d'Italias historie er Maglia Rosa, eller den rosa trøya. I likhet med den gule trøya i Tour de France, uttdeles den rosa trøya i Giroen til rittets sammenlagtleder. Maglia Rosa ble først introdusert i det italienske sykkelrittet i 1931, og har vært et viktig symbol for Giro d'Italia siden. Ifølge hjemmesiden til sykkelrittet, er den rosa ledertrøya et symbol og et ikon for italiensk kultur og sport.

Tre andre trøyer preger også Giro d'Italia-sirkuset, nemlig Maglia ciclamino, Maglia bianca og Maglio azzura. Maglia ciclamino eller poengtrøya er lilla og bæres av rytteren som har tatt flest poeng på de ulike etappene. I fjor ble denne vunnet av tyske Pascal Ackermann. Den blå klatretrøyen, Maglia azzura, ble i 2019 vunnet av italienske Giulio Ciccone, mens fjorårets ungdomstrøye – altså Maglia bianca – ble vunnet av Miguel Ángel López fra Colombia.

Richard Carapaz fra Ecuador vant fjorårets Giro d'Italia etter å ha bekledd den rosa trøya fra etappe 14 og helt til siste målgang i Verona.

I år står to nordmenn på startstreken i Giro d'Italia, nemlig Carl Fredrik Hagen fra Lotto Soudal og 23 år gamle Tobias Foss fra Team Jumbo-Visma.

Kilder: bicyclehistory.net, procyclingstats.com, giroditalia.it, cyclingnews.com

Under følger den komplette oversikten over årets etapper i Giro d'Italia. Hele rittet, fra 1. til 21.etappe, ser du på Dplay!

EtappeTypeDatoStart/målDistanse
1Tempo03.10Monreale - Palermo15 kilometer
2Kupert04.10Alcamo - Agrigento150 kilometer
3Fjell05.10Enna - Etna150 kilometer
4Flat06.10Catania - Villafranca Tirrena140 kilometer
5Kupert07.10Mileto - Camigliatello Silano225 kilometer
6Flat08.10Castrovillari - Matera 188 kilometer
7Flat09.10Matera - Brindisi143 kilometer
8Kupert10.10Giovinazzo - Vieste200 kilometer
9Fjell11.10San Salvo - Roccaraso 207 kilometer
10Kupert13.10Lanciano - Tortoreto177 kilometer
11Flat14.10Porto Sant’Elpidio - Rimini182 kilometer
12Kupert15.10Cesenatico - Cesenatico204 kilometer
13Kupert16.10Cervia - Monselice192 kilometer
14Tempo17.10Conegliano - Valdobbiadene34.1 kilometer
15Fjell18.10Base Area Rivolto - Piancavallo185 kilometer
16Kupert20.10Udine - San Daniele del Friuli229 kilometer
17Fjell21.10Bassano del Grappa - Madonna di Campiglio203 kilometer
18Fjell22.10Pinzolo - Laghi di Cancano207 kilometer
19Flat23.10Morbegno - Asti251 kilometer
20Fjell24.10Alba - Sestriere198 kilometer
21Tempo25.10Cernusco sul Naviglio - Milano15.7 kilometer
Giro d'Italia
Hundredelsdrama om ledertrøya før siste Giro-etappe
I GÅR PÅ 14:50
Giro d'Italia
Drama i Giro-kulissene: Rytterne nektet å stille til start
23/10/2020 PÅ 09:22