2020 har vært et svært annerledes år for Lotto Soudal-rytter Carl Fredrik Hagen, slik det også har vært for de fleste andre idrettsutøvere. Med strenge reiserestriksjoner, mye isolasjon og minimalt med fysisk nærhet, blir det mye alenetid og egentrening for det norske sykkelesset.

Giro d'Italia
Britisk seier i Giroen – parkerte Hindley på siste etappe
7 TIMER SIDEN

Midt oppi koronapandemien har Carl Fredrik Hagen forberedt seg så godt han har kunnet til årets viktigste sykkelritt, nemlig Giro d’Italia. Det italienske landveisrittet har vært Hagens mål gjennom hele året, og med et nylig gjennomført sykkel-VM, samt tøffe etapper i Tirreno-Adriatico, er 29-åringen fra Oppegård nå klar for å ta fatt på sin andre Grand Tour i karrieren.

– Vi er inne i en veldig spesiell sesong, og jeg vet ikke om beina er bra nok – det er alltid vanskelig å si. Jeg har aldri trøkka til mer på trening enn det jeg har gjort dette året, så det er et godt utgangspunkt, sier en optimistisk Hagen til Eurosport.no kun dager før Giro d’Italia ruller i gang på Sicilia.

Slitt med magetrøbbel

Søndag sto Carl Fredrik Hagen på startstreken som kaptein for Norge i sykkel-VM i Italia, der det omsider endte med en småskuffende 73. plass. Markus Hoelgaard ble beste norske på en 36. plass, mens franske Julian Alaphilippe vant fellestarten i Imola.

– Det er alltid en ære å representere Norge. Nivået er knalltøft i et slikt selskap, og det ble en litt skuffende plassering til slutt, sier Hagen.

– Sett under ett, hvordan synes du oppkjøringen fram mot Giroen har vært?

– Jeg har gjort mitt beste, men resultatmessig er jeg kjempeskuffa. Det er forsåvidt vanskelig å konkludere med noe som helst, men jeg føler at jeg har gjort alt jeg kan. Trent bra og forberedt meg så godt som mulig, i tillegg til at jeg har holdt meg frisk og skadefri, svarer Lotto Soudal-rytteren.

Carl Fredrik Hagen viste offensive kalibre i deler av Tirreno-Adriatico, men noen topplassering ble det aldri for nordmannen. 29-åringen endte tilslutt som nummer 48 sammenlagt. Britiske Simon Yates vant sammenlagt.

– Tirreno var veldig varmt. I tillegg slet jeg tidvis med magen og hadde mye diaré, noe som medførte at jeg måtte stoppe flere ganger. Det er selvfølgelig en liten forklaring, men ingen unnskyldning, forteller mannen fra Oppegård, og legger til at han ikke har noe magetrøbbel nå lenger.

– I VM følte jeg meg ganske bra, men til slutt var jeg egentlig bare helt ferdig. Det ble kjørt i hundre de siste milene, så det ble litt for eksplosivt for min del, forklarer sykkelesset.

Går for etappeseiere

Lørdag braker Giro d’Italia i gang på Sicilia, etter at arrangørene først besluttet å flyttet rittet fra sommeren til høsten, før de også droppet den planlagte starten i Ungarn. Nå skal rytterne gjennom en helitaliensk Giro, med start på Sicilia og målgang i motehovedstaden Milano. De tre uker lange rittet har en totallengde på drøye 3500 kilometer, noe som tilsvarer en gjennomsnitt på 166.5 kilometer per etappe.

Carl Fredrik Hagen sykler sin første Giro d’Italia og er – sammen med Tobias Foss (Team Jumbo-Visma) – en av to nordmenn som sykler årets utgave.

Flere store sykkelnavn står på startstreken under årets Giro d’Italia, men Lotto Soudal og Carl Fredrik Hagen er nødt til å klare seg uten spurtkanon Caleb Ewan i Italia . Det ble klart tirsdag. Lotto Soudal stiller med følgende åtte ryttere på startstreken: Stefano Oldani, Harm Vanhoucke, Carl Fredrik Hagen, Thomas De Gendt, Jonathan Dibben, Matthew Holmes, Adam Hansen og Sander Armée.

– Hva er målet ditt for Giro d’Italia?

– Det mest realistiske er at jeg går for noen enkeltetapper den siste uken, der det er flere etapper som passer meg fint. Jeg har trent en god del på seige etapper, slikt som det er mye av i Grand Tours. Jo mer slitne folk foran i feltet blir, jo nærmere en etappeseier blir man utover i rittet, understreker Carl Fredrik Hagen.

Lotto Soudal kjører uten en ren kaptein i årets utgave av Giro d’Italia, noe som kan passe den norske rytteren godt.

– Vi skal kjøre som et lag. Jeg er sidestilt som de andre gutta, så ser vi litt hvordan hver og en ligger an etterhvert. Dette må diskuteres med sportsjefen utover ukene, fortsetter Norges VM-kaptein.

– Håper på norsk rufsevær

Giro d’Italia skulle etter planen starte 9. mai, men ble på grunn av koronasituasjonen utsatt fem måneder. Med lange etapper i de italienske fjellene, er det liten tvil om at været kan spille en rolle for rytterne underveis i Giroen.

Carl Fredrik Hagen ser for seg at det kan komme snø underveis i rittet, men innrømmer at han selv krysser fingrene for norsk vær.

– Det hadde vært veldig fint med 10-15 grader gjennom rittet. Jeg håper egentlig på ordentlig norsk rufsevær, det tror jeg kan gi meg en fordel, sier han og ler.

Eurosport har tidligere vært med Carl Fredrik Hagen på en av de mange monsterøktene nordmannen legger bak seg hver sesong. Her er trener Hagen i åtte timer på 3800 meter over havet:

Se de vakre bildene fra Hagens monsterøkt

Giro d'Italia
Hundredelsdrama om ledertrøya før siste Giro-etappe
I GÅR PÅ 14:50
Giro d'Italia
Drama i Giro-kulissene: Rytterne nektet å stille til start
23/10/2020 PÅ 09:22