Drøyt tre uker har gått siden Markus Hoelgaard tråkket seg inn til et av karrierens aller beste resultater.
Mot slutten av mars kjempet Ålgård-syklisten mot verdens aller beste syklister i brosteinsrittet E3 Saxo Bank Classic. Det var hans aller første forsøk på WorldTour-nivå, sykkelsportens øverste hylle.
Amstel Gold Race
Millimeterdramatikk i Nederland: Se den vanvittige spurten her
18/04/2021 PÅ 15:32
Hoelgaard klarte seg mesterlig. Med offensivt kjør kjempet Uno-X Pro Cycling Team-rytteren seg til 8. plass, halvannet minutt bak rittvinner Kasper Asgreen.
Hoelgaard ble med den nest beste rytteren i rittet fra lagene på Pro-nivå, der de nest største lagene befinner seg.
Kun Mathieu van der Poel var bedre enn ham av rytterne fra dette nivået.
På søndag venter en mulighet for enda større heder og ære i Amstel Gold Race. Det aller største sykkelrittet i Nederland byr på en intens posisjonskamp og bratte bakker.
Hva Amstel-debutant Hoelgaard selv forventer på resultat-fronten er han ikke helt sikker på. Men han lover én ting: Uno-X skal ikke være redde for å angripe tidlig.
– Jeg håper vi får med en mann i brudd tidlig og at vi så kjører bra sammen som lag. Hvis jeg kommer meg av gårde på et tidspunkt, litt tidlig i finalen med en gruppe, sier Hoelgaard til Discovery.
Den elegante Rogaland-syklisten er lagets kaptein i rittet. Mot slutten må han trolig klare seg alene i duell mot de andre kapteinene.
– Derfra og inn så er det beina det står på derfra og inn. Får man til de tingene, om man da ender opp med å kjøre i finalen eller litt lenger bak får man vite der og da. Men da har jeg gjort det jeg kan. Får man til det så må jeg være fornøyd med gjennomkjøringen i hvert fall, konstaterer 26-åringen.

Belgisk seier i Tyrkia rundt – Se innspurten her

Tung generalprøve

Prestasjonen Hoelgaard sto bak i E3 Saxo Bank Classic gir grunn til optimisme. Men marginene er små i sykkelsporten. I E3 var beina strålende.
I onsdagens Brabantse Pijl var det tyngre for Hoelgaard.
– Det var litt sånn blanda egentlig. Anders Skaarseth kom av gårde i en ganske bra gruppe med ni mann, så vi skjønte at det kunne gå inn i finalen. Så skulle de andre prøve å bidra og hjelpe meg og være litt på, forteller Uno-X-rytteren.
Med én mann i bruddet satt resten av de gule og røde trøyene godt i feltet. Men da storfavorittene Thomas Pidcock (INEOS Grenadiers), Wout van Aert (Jumbo-Visma) og Matteo Trentin (UAE Team Emirates) tråkket til klarte ikke Hoelgaard å svare.
Selv om beina ikke var strålende så fortsatte 26-åringen å kjempe blant de nest beste.
– Jeg kjente da de tre beste gikk at det er et par steg opp. Men så følte jeg at jeg var med i gruppa bak og var førstemann over Moskestraat siste gang. Ut fra hvor tung jeg følte meg den dagen, det var ikke min beste dag for å si det fint.
– Selv om det ikke ble noe resultat så er jeg i hvert fall med de neste beste da. Og det gir meg motivasjon inn mot Amstel som jeg tror skal passe enda bedre. Med en god dag så håper jeg i hvert fall at jeg har noe å komme med.

VM-aktig løype

Amstel Gold Race har ikke blitt syklet siden 2019. Den planlagte utgaven i 2020 ble første utsatt til høsten, før det til slutt også ble kansellert.
I år blir gjennomføring mulig, men grunnet strenge covid-19-tiltak i Nederland blir løypa av det alternative slaget på et mindre geografisk område for å holde arrangementet så kompakt som mulig.
En rundløype i Limburg, sørøst i Nederland, på 16,5 kilometer skal sykles snaut 12 ganger før en litt lengre 13. runde kårer vinneren.
De tre bakkene Geulhemmerberg (500 m à 4,1%), Bemeleberg (1200 m à 3,6 %) og Cauberg (1200 m à 5,8 %) skal sykles på alle de 12 rundene, mens på den siste sykler man mot mål i Berg en Terblijt etter Bemelberg. Totalt er det 216,7 kilometer som skal sykles.
Rundløypa er ikke ulik VM-løypa i samme område fra 2012 da Philippe Gilbert ble verdensmester foran Edvald Boasson-Hagen.
– Hva slags ritt forventer du i den nye løypa?
– Vi var ute og sykla løypa i går. Det er alltid litt vanskelig å si når det er ny løype i forhold til tidligere. VM har jo gått i nesten identisk løype og mitt inntrykk er nok at det blir litt som et mesterskap, spår Hoelgaard.
– Det går et brudd tidlig som får en luke og så går det jevnt. Litt hardere for hver runde, så blir det skrelt av bak i feltet og så åpner sikkert finalen forholdsvis tidlig slik som sykkelsporten har blitt. Det blir nok litt som et VM tror jeg.

Halvorsen på fjerdeplass - Cavendish vant igjen

Vanskelig å spå når det smeller

I sykkelsportens største endagsritt vet som regel alle i feltet hvor de mest kritiske punktene i løypa ligger, hvor rittet pleier å avgjøres og hvor det gjelder å sitte langt framme.
I en ny og uprøvd løype er ting annerledes.
– Når du kjører runder så er det litt lettere å kjenne alle svinger og alle veier. Du lærer litt dynamikken i feltet. Hvor du kan kjøre fram og den type ting. Jeg har jo aldri kjørt Amstel men du ser på TV at det er mye smale veier og midtrabatter og uforutsigbart sånn sett.
– Så er det vanskelig å vite når det åpnes opp. Men man kan vite hvor man skal sitte for å ikke svi av for mye krefter. Selv om det er kortere enn et normalt Amstel så er det jo 220 kilometer i en forholdsvis hard løype. Det blir viktig å spare så mye som mulig, spise og drikke og alle de tingene der.
Til tross for litt tunge bein i Brabantse Pijl tror Hoelgaard han skal klare å henge bedre med på søndag.
– Jeg hadde aldri kjørt en brosteinsklassiker før jeg kjørte E3. Men tar du Luxembourg rundt og den type ritt så går det jo i det samme, bare at det ikke er på brostein. Sånn er det nå i Amstel og. Det er jo flere av de Wout van Aert, Michael Matthews og Greg Van Avermaet som går bra i begge typer ritt.
– Det er jo litt flere høydemeter i Amstel som favoriserer de mer klatresterke rytterne. Men likevel så går det litt på det samme. I utgangspunktet så vil jeg nesten si at Amstel passer bedre, men etter det jeg gjorde i E3 så vil jo det gi veldig store forhåpninger hvis jeg sier det. Så vi får nå se, humrer Hoelgaard.

Tillitserklæring til laget

Som et fortsatt ganske nystartet profflag er det ikke bare åpne dører for Uno-X i sykkelsporten.
I Grand Tour-rittene og i mange andre WorldTour-ritt har politikk, forbindelser og nasjonalitet på lagene mye å si på hvem som blir invitert av lagene på andre nivå.
Men likevel har Uno-X nå fått innpass i tre endagsritt på WorldTour-nivå: Brugge-De Panne, E3 Saxo Bank Classic og Amstel Gold Race.
De gule og røde trøyene har vist seg fram ved nesten hver eneste anledning de har fått så langt i 2021. Hoelgaard grep virkelig sjansen i E3. Søndagens ritt tror han passer enda bedre.
– Det er skikkelig kult. Det er vel ikke noe noen av oss hadde trodd for to år siden, og heller ikke i fjor, at vi skulle få så store ritt. Personlig så har Amstel alltid vært en av klassikerne jeg har sett på TV og tenkt at kan passe meg bra. At det hadde vært kult å sykle.
– Det å få muligheten til det med et norsk lag synes jeg er skikkelig kult. Og så er det jo veldig stort for lagets del å få E3 og dette. Så store ritt. Det viser at arrangørene legger merke til oss og er en tillitserklæring til hele prosjektet.
Amstel Gold Race
Van Aert vant Amstel Gold Race etter målfoto
18/04/2021 PÅ 15:27
Amstel Gold Race
Marianne Vos vant Amstel Gold Race - se innspurten her
18/04/2021 PÅ 09:46