Landeveissykling som toppidrett vokser og vokser i Norge. Men den tohjulede søsteridretten som foregår innendørs er fremdeles fremmed.
Banesykling har rett og slett ikke vært et fenomen i Norge de siste tiårene. Kun et fåtall utøvere blant de siste generasjonene toppidrettsutøvere har tråkket sin karriere rundt og rundt verdens velodromer.
UCI Champions League
Stenberg med nok en pallplass: Se avslutningen av kvinnenes elimineringsritt
27/11/2021 PÅ 20:49
Anita Yvonne Stenberg er den eneste som har klart å nå helt til øverste hylle. I 2021 har 29-åringen syklet både OL, VM og EM før hun dominerte NM på hjemmebane.
Lørdag er hun å finne i startfeltet i en eksklusiv ny rittserie kjent som UCI Track Champions League der kun de aller ypperste i baneverdenen har fått innpass.
Nå stiger sannsynligheten for at hun om noen år får selskap fra andre landskvinner og landsmenn.
I høst åpnet Norges aller første innendørs velodrom, 49 år etter at tempobeistet Knut Knudsen tok Norges foreløpig eneste OL-medalje i banesykling.
Drammensjenta, som selv tok en sterk 5. plass i OL i sommer, håper nå at flere får øynene opp for velodromsykling.
– Banesykling kan være veldig sosialt. Å trene i rulle på banen er gøy for alle. Ingen faller av for godt, for du blir raskt tatt inn igjen av rulla, forteller Stenberg overfor Discovery.
Foruten å være en trygg arena for yngre syklister, som slipper å forholde seg til biltrafikken på landeveien, beskriver Stenberg det som en fartsfylt form for idrett.
Poengritt-trening er et eksempel på en unik treningsform Stenberg har sans for. Det er fra nettopp poengritt at Drammenssyklisten har sitt største internasjonale resultat fra. Under Berlin-VM i 2020 tok Stenberg bronse i poengrittet.
– En god økt kan være å kjøre rulle i ti runder, og deretter massespurt med poeng. Det kan gjentas så lenge man orker.
På den måten kopierer man også måten poengritt fungerer på i konkurranse. I kvinnenes VM-ritt er det 100 runder som sykles, med poeng hver tiende runde.

Måtte til utlandet

Selv måtte Stenberg velge en alternativ vei til toppen. Etter å ha fått smaken for banesykling i ung alder tok hun NM-gull i 2009. Men å vokse videre som banesyklist i Norge var umulig.
Hun tok saken i egne hender. Slik beskrev Stenberg sin vei inn i banesporten overfor Discovery i forkant av OL.
– Jeg spurte moren min i 2011, for jeg hadde sett at de hadde bane i Ungarn, om hun ikke kunne ta kontakt med landslaget der og spørre om de kanskje hadde lyst til å invitere meg over på en liten treningssamling.
– For å få litt opplæring og for å se hvordan livet som banesyklist var. Det fikk jeg jo til og fikk det som bursdagsgave det året å være der i tre uker. Jeg elsket det.

Kursing og nye velodromer på vei

Hadde hun begynt som banesyklist i dag hadde ikke det vært nødvendig. En flunkende ny innendørs sykkelvelodrom er nå tatt i bruk på Sola, like ved Stavanger lufthavn.
Sola Arena kan skilte med internasjonal størrelse på 250 meter. Gjennom introduksjonskurs kan hvem som helst, uansett tidligere erfaring, nå sykle seg til akkreditering og bruke velodromen til trening.
Vestlandet har fått sin velodrom, men andre deler av landet er på vei etter. Etter at banesyklingen har ligget nede i lang tid er det nesten som en banebølge skyller over landet.
På Langenga i Asker bygges nå det som vil bli Norges andre innendørs velodrom med planlagt ferdigstilling høsten 2022. Den vil være kjent som Norges cykleforbunds egen velodrom med ambisjoner om å utvikle deltaker til både OL og VM. Asker-velodromen vil være på 200 meter.
I Moan Idrettspark i Levanger i Trøndelag pusses den nedslitte velodrom nå opp igjen. I løpet av neste år skal en 250 meter lang utendørs betongvelodrom stå klar til bruk.
Innen utgangen av 2022 vil Norge altså ha tre flunkende nye velodromer som står klare til å ta imot nye og nysgjerrige banesyklister.

Stenbergs treningstips

Tidligere har Stenberg uttalt til Discovery at hun håper hun kan være et forbilde for unge håpefulle banesyklister i Norge.
Her er hennes tre viktigste tips til fremtidige sykkelgenerasjoner:
  • Ha det gøy! Finn en gruppe å sykle med der du føler deg trygg, og der stemninga er god.
  • Varier treningen. Bruk naturlige variasjoner i terrenget til å kjøre litt på i bakkene, eller lag deg sprinter mellom lyskryss på sykkelturen til og fra jobb. Få variasjon i øktene.
  • Gjør treningen lystbetont. Tilpass treningen til det du har lyst til. Selv er jeg glad i korte og eksplosive intervaller, men liker du lange tempodrag så kjører du det.
Konkurransetiden i velodromen og i banesykkelens verden er nesten alltid på under en time. Som regel dreier det seg om alt fra ti sekunder til om lag en halvtime.
Treningsfokus blir dermed mer eksplosivt enn utholdende. Stenberg bruker landeveien mye som grunntrening, men har ikke den samme mengdetreningen som landeveissyklister er avhengig av.
Hun trives med eksplosivt opplegg, og har en egen favorittøkt på trening.
Den beskriver hun slik:
  • God oppvarming.
  • 30 sekund spurt, 30 sekund rolig i til sammen ti minutt, for eksempel opp en lang bakke. Gjenta til sammen tre ganger
  • Nedkjøling
UCI Champions League
Stenberg klatret i sammendraget: – Vanvittig godt levert!
27/11/2021 PÅ 20:31
UCI Champions League
Her går det galt for spansk-norske Erik (23)
27/11/2021 PÅ 19:32