Med kampanjen «Support the #RefugeeOlympicTeam» håper discovery+ og Eurosport å få TV-seerne til å vise sin støtte til Det olympiske flyktninglaget under OL i Tokyo. Målet med kampanjen er å gi utøverne følelsen av å ha sitt eget «hjemmepublikum». Det kan enkelt gjøres ved å sende dem støttende og oppmuntrende meldinger i sosiale medier.
Seerne kan heie ved å bruke hashtagen #refugeeolympicteamTwitter og TikTok, i tillegg til egne Instagram-stickers og en Snapchat-linse på de respektive plattformene. Noen av meldingene vil dukke opp i sendingene på discovery+ og Eurosport, og i Discoverys sosiale medier-kanaler. Som rettighetshaver av OL i Tokyo 2020 vil discovery+ være det eneste stedet hvor alle utøverne på Det olympiske flyktinglaget kan følges direkte.
Tokyo 2020
Skogbranner herjer i hjemlandet: Greske OL-helter donerer medaljegave
09/08/2021 PÅ 10:05

29 utøvere – representerer over 80 millioner

Ideen om et eget flyktninglag oppstod i forkant av OL i Brasil i 2016, som en følge av den globale flyktningkrisen som pågikk. IOC-president Thomas Bach var initiativtaker til prosjektet, som skulle vise idrettens støtte til de mange menneskene som er på flukt. Til slutt ble ti utøvere plukket ut til å delta i lekene i Brasil, flyktninger fra landene Syria, Sør-Sudan, Etiopia og Den demokratiske republikken Kongo.
Under sommerens OL i Tokyo har IOC samlet hele 29 utøvere til å representere Det olympiske flyktninglaget. Troppen inkluderer toppidrettsutøvere fra 11 forskjellige land, og de skal konkurrere i en rekke ulike disipliner.
Ved å delta i «Support the #RefugeeOlympicTeam»-kampanjen blir seerne en del av heiagjengen til de modige utøverne som i tillegg til å inspirere en hel verden med sitt pågangsmot, representerer over 80 millioner fordrevne mennesker verden over.
– I det som har vært en utrolig vanskelig tid for millioner av mennesker verden over, kan De olympiske leker i Tokyo 2020 gi folk inspirasjon og håp. Flyktninglaget til IOC representerer kjernen i det lekene handler om, og IOC fortjener en stor takk for å gi utøverne sjansen til å utfordre grensen for hva som er mulig. Discovery+ og Eurosport ønsker å samle fans over hele kloden til å heie frem flyktninglaget, til støtte for både formålet og flyktningene selv, sier Sophie Long, visepresident for markedsføring i Discovery Sport.
– Gjennom samarbeidet vårt med IOC, er vi stolte av å støtte laget, som består av ekstraordinære og inspirerende idrettsutøvere som har latt håp vinne over motgang for å komme til verdens største idrettsarena. Idrett har en unik evne til å forene folk gjennom å feire store menneskelige bragder. Vi er stolte av å kunne fortelle disse historiene som viser idrettens kraft, og flyktninglaget er et strålende eksempel på nettopp en slik historie, sier Sophie Long.
Det er IOCs Olympic Solidarity-program som står bak tiltaket Det olympiske flyktninglaget. Utøverne får ikke bare hjelp frem mot kvalifiseringen til Tokyo 2020, de blir også støttet for å kunne satse videre og bygge en fremtid i etterkant av lekene. Discovery+ og Eurosport har samarbeidet med IOC og UNHCR for å skape oppmerksomhet rundt Det olympiske flyktninglaget gjennom intervjuserien ‘In Conversation’. De eksklusive intervjuene løfter frem historiene til idrettsutøverne ved å knytte dem opp mot store navn innen film, underholdning og sport. Målet med serien er å introduserer utøverne til et nytt publikum, samt gi historiene deres nye perspektiver, for å vise hvordan idrett kan hjelpe flyktninger tilbake til en mer normal hverdag.

Disse skal representere flyktninglaget under OL i Tokyo

Tokyo 2020
Se OL oppsummert – 100 magiske øyeblikk
09/08/2021 PÅ 09:47
Tokyo 2020
Våre største tabber i Tokyo: Forsov seg til Warholm
08/08/2021 PÅ 13:25