Populære sporter
All sport
Vis alt

Premier League vurderer endringer for å unngå «armhule-offsider»

Eurosport
AvEurosport

Publisert 08/02/2020 klokken 13:43 GMT+1

Premier League-klubber er misfornøyde med bruken av videodømming (VAR) ved marginale offsideavgjørelser. Nå foreslås endringer for å unngå «armhule-offsider».

VAR

Foto: Getty Images

Premier League-klubber og flere fotballsupportere har uttrykt frustrasjon på måten videodømming (VAR) har blitt brukt i Premier League. Spesielt bedømmelsen av marginale offsideavgjørelser har høstet kritikk.
Nå varsler dommersjef Mike Riley at de ønsker å endre på hvordan man bedømmer offside ved bruk av videodømming. Det kom fram i et møte torsdag, melder The Times.
Med tjukkere linjer på videodømmingen, som gir ti centimeter spillerom på offside, håper de å eliminere såkalte «armhule-offsider» der mål har blitt annullert med knappest mulig margin ved bruk av videodømming.

Flere mål annullert

Hele ni av de 25 målene som har blitt annullert for offside etter VAR-sjekk denne sesongen, hadde blitt stående med de foreslåtte endringene i retningslinjene for videodømming, hevder Riley.
For at retningslinjene skal tre i kraft, må de godkjennes av Fotballens internasjonale lovkomité (Ifab) når Riley og den engelske dommerforeningen Pgmol, møtes til sitt årlige møte 29. februar.
Hvis de blir enige, er det sannsynlig at endringene også blir tatt i bruk av Det europeiske fotballforbundet (Uefa).

Misnøye blant fansen

Tirsdag ble det kjent i en undersøkelse av YouGov, at hele 67 prosent av engelske fotballsupportere mener at fotballkampene i England har blitt mindre underholdende etter at videoassistert dømming (VAR) ble tatt i bruk denne sesongen.
74 prosent ønsket å fortsette med VAR, men endre måten det brukes. Det ønsket kan bli oppfylt til starten av neste sesong.
(©NTB)
Sett denne?
picture

Ekspertene mener: De beste spillerne på de nyopprykkede lagene

Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned
Relatert
Del denne artikkelen
Reklame
Reklame