Stjørdals-Blink står midt i en alvorlig økonomisk krise. I fjor gikk klubben i underskudd med over 700.000 kroner. I år var det budsjettert med et plussresultat på 800.000, men halvveis i sesongen mangler OBOS-klubben tre millioner.
Det har ført til at styret tar drastiske grep. Forrige uke ble spillerne informert om at de har til 30. juni til å akseptere et lønnskutt ned til minstelønn i OBOS-ligaen. Den ligger på 4.000 kroner i måneden. Der får Discovery opplyst at hver og enkelt spiller skal svare på et skjema hvilket tiltak de går for.
Usikker på om Hansen er rett mann videre: – Styret må diskutere posisjonen hans
I GÅR PÅ 18:57

– Mest dramatiske i norsk fotballs historie

22 spillere og tre trenere fikk den beskjeden. I mars rapporterte Stjørdals-Blink lønnskostnader på 6.88 millioner kroner. Bakt inn i dette ligger også feriepengeutbetaling. Ifølge personer i klubben Discovery har snakket med ligger trolig snittlønnen hos spillerne i Blink på omtrent 12.000kr i måneden. Det gir en snittnedgang i lønn på i overkant av åtte tusen kroner, eller 66 prosent.
I en tidligere utgave av saken ble snittlønnen regnet ut til 23.000kr i måneden. I etterkant har feriepenger blitt tatt høyde for og snittlønnen er justert ned.
Forrige uke fortalte Blink-kaptein Aleksander Foosnæs at de hadde engasjert spillerorganisasjonen NISO for å få hjelp i den krevende posisjonen de var satt i. Leder i NISO, Erlend Hanstveit reagerer sterkt på Stjørdals-Blinks uttalelser tirsdag.
– Det må komme troverdige og flere løsninger enn bare det mest dramatiske lønnskuttet i norsk fotballs historie, sier Hanstveit til Discovery.
Klubbens svar på kritikken fra NISO kan du lese nederst i saken.
Blink søkte til kommunen om garanti på to lån som gir en totalramme på to millioner kroner. Det var kommunen positive, men med et forbehold: At Stjørdals-Blink får gjennomført det planlagte lønnskuttet som også lå som en handlingsplan i søknaden. Hvis ikke spillerne godtar lønnskuttet forespeiler styreleder i klubben Erling Johansen termineringer av kontrakter eller oppsigelser.
Et slikt lønnskutt vil kutte klubbens månedlige lønnskostnader med 477.000 kroner, og spare klubben for 2,86 millioner kroner ut året. Discovery har snakket med ansatte i klubben som føler på presset vedrørende at søknaden til klubben fordrer lønnskutt fra spillerne.
Saken om Blinks søknad og styrelederens svar til Discovery kan du lese her.

Etterlyser gode svar

At spillerne blir satt i den posisjonen har ikke Hanstveit mye til overs for.
– For det første er det merkelig at man kan inngå en avtale som legger som premiss at de ansatte skal gå med på et lønnskutt man ikke har sett maken til. Jeg ser ikke for meg at dette hadde blitt akseptert som løsning i noen andre deler av næringslivet. Det er vi skeptiske til, sier Hanstveit før han fortsetter.
– Det er ikke en heldig måte å skyve spillerne foran seg på. Det er ikke spillerne som har forårsaket denne situasjonen her, det er klubben.
Den tidligere Brann-spilleren etterlyser også gode svar fra klubben på hvordan klubben har endt opp i denne situasjonen tre måneder etter årsmøtet.
– Noen må svare på hvorfor de har havnet her, og det synes ikke jeg klubben har svart godt på. Spillerne fortjener en langt bedre grunnigvning. De har vært løsningsorienterte, mener Hanstveit.
Hvis ikke saken løser seg og klubben tyr til oppsigelser, varsler NISO-lederen at de står klare til å støtte de berørte spillerne.
– Hvis man ikke kommer til skikkelige løsninger og det går til oppsigelser, så står vi klare til å gripe inn og følge saken, avslutter Hanstveit.

Dette svarer styrelederen

Discovery har snakket med styreleder Erling Johansen om kritikken fra NISO. Han svarer følgende på Hanstveit uttalelser:
– Det er to kostnader. Det ene er rundt stadion og det andre er fremtidige lønnskostnader for de som spiller OBOS-fotball. Når vi står uten dekning for lønnsforpliktelsen vi har overfor spillerne og heller ikke har økonomi til å drive løpende drift og gjeld, så må vi foreta oss det vi kan. Det er veldig lite å skjære ned på. Vi har stoppet alt av vedlikehold på anlegg og så videre, så det er bare ett sted for oss igjen å kutte. Det er på spillerlønninger.
– Vi kan ikke stenge strøm og andre ting, og vi må sende laget på kamp. For å holde en viss infrastruktur i det man driver med som fotballklubb, så er vi nede på et minimum i dag. Vi var i forkant og sa at vi ikke kommer til å kunne betjene løpende lønn som avtalt. Vi vet at fra og med juli vil dette gjøre at vi kommer skikkelig skjevt ut. Derfor har vi satt det som det viktigste tiltaket.
På spørsmål om hvordan Stjørdals-Blink har havnet i den vanskelige situasjonen, forteller Johansen at det skyldes styringen - spesielt den økonomiske - av klubben.
– Det er til enhver tid styrets ansvar for at en klubb lander godt. Vi ønsker ikke å ha fokus på hvem som har skyld i hva, men den planen klubben har hatt gjennom det året som har gått før det styret som nå sitter, har ikke lyktes. Hadde den lyktes, ville alt vært bra, men når man ikke gjør det, så møter man den utfordringen som vi sitter med nå. Da må man gjøre tiltak.
Videre legger han til at han forståelse for at NISO reagerer på at det har blitt som det har blitt, men understreker igjen at klubben ikke har noe annet valg.
– Det sittende styret har virkelig forståelse og respekt for de som nå blir berørt av de tiltakene som styret har fattet. For vår del er det ikke en enkel sak. Vi står overfor en situasjon der en klubb ikke evner å betjene sine kreditorer og sine løpende kostnader på lønn, vedlikehold og drift. For oss må vi se på tiltak som kan bedre og redde situasjonen, og dessverre gjelder det kollektivet. Det er være eller ikke være. Det er konkurs eller videre drift. Vi forstår NISO sin rolle og viktighet, men samtidig er vi nødt til å se på arbeidsmiljølovens bestemmelser om hvordan en bedrift kan innrette driften når man havner i en situasjon slik som vi har gjort.
– Vi har håp om at tiden fram til 30. juni bringer gode dialoger. Til syvende og sist tror jeg det er to parter som står på siden av hverandre og gjerne vil, men får det bare ikke til. Det er litt enten eller for begge parter.
– Stjørdals-Blink har en plan om å overleve den runden her, og vi har en plan om et fremtidig lag i OBOS-ligaen. Det betyr at vi har en formening om å kunne sikre gode fotballspillere, utvikle gode fotballspillere og ha betingelser som gode fotballspillere fortjener. Men det er vi ikke i stand til å levere på fase én, som har vært ett skritt tilbake. Vi håper at vi neste gang kan ta to skritt fram og komme tilbake i flytsonen. Jeg håper at vi gjør denne snuoperasjonen sammen.
Sett denne?

Fikk sin første start i OBOS-ligaen sist – nå har han åpnet målkontoen

Tredje strake tap – Mjøndalen ned på nedre halvdel
08/08/2022 PÅ 18:00