Populære sporter
All sport
Vis alt

Hele verden vil ha «QR-drakten»: – Aldri solgt så mange

Vegard Kjøllmoen Steien

Oppdatert 10/12/2021 klokken 11:06 GMT+1

Tromsø kom på mandag med en historisk drakt med heldekkende QR-kode. Nå har den mye omtalte drakten tatt av blant fotballsupportere over hele verden.

Øyvind Alapnes i Tromsø sin nye tredjedrakt

Foto: NTB

  • Se Tromsø - Viking søndag klokken 17:00 på discovery+.
Mandag formiddag lanserte Eliteserie-klubben Tromsø noe som har sendt sjokkbølger ut til hele fotballverden.
– Det har vært helt enormt. Kanskje verdens mest omtalte fotballdrakt den siste uken. Jeg har personlig sittet i intervju med alt fra BBC til Danmarks Radio og Washington Post, sier daglig leder i Tromsø IL, Øyvind Alapnes, over telefonen til Discovery.
I samarbeid med Amnesty Norge har «Gutan» lansert en ny tredjedrakt.
Drakten består av fargene til det qatarske flagget, men har også en QR-kode. De som scanner koden med mobilen, blir videresendt til en nettside om arbeid for menneskerettigheter og mot sportsvasking i fotballen, knyttet opp til situasjonen i VM-landet Qatar.
Etter lanseringen har telefonen gått varm i det kalde Nord, med fotballfans og journalister rundt om som alle ønsker en bit av gjengen i rødt og hvitt.
– Vi ser at det blir slått opp på en sånn måte at det er veldig mange som ser problemstillingen, ikke minst det at vi får støtte av supportere fra andre klubber, som går så langt til å si at denne drakten kan de dra over hodet. Det har vært en enorm uke med enorm interesse, og vi håper virkelig at den får mer betydning og legger mer press på både FIFA og Qatar i det her tilfellet, fortsetter Alapnes, før han utdyper hvordan klubben kan hjelpe Amnesty med å fremme budskapet:
– Amnesty jobber daglig med profesjonelle aktører på det her, og vi kan skape oppmerksomhet om Amnesty trenger det. Det har vi klart.

Støtte fra flere klubber

Selv om interessen rundt den nylig lanserte tredjedrakten har vært enorm, forventer ikke Alapnes at flere klubber skal gjøre noe lignende.
– Vi opplever ikke det som naturlig. Nå har vi kommet opp med en helt unik drakt og det er nok ingen klubber som har lyst til å kopiere den. Men vi har fått telefoner fra flere klubber som støtter initiativet. Kanskje det aller viktigste er alle supporterne verden rundt som har tatt det her til sitt hjerte. Supporterne er den viktigste kraften i fotballen. Det er derfor vi eksisterer.
Det er ikke noe nytt at «gutan» fremhever de mye diskuterte forholdene i vertsnasjonen for fotball-VM i 2022. Tromsø var den første norske fotballklubben som tok et tydelig standpunkt i boikottdiskusjonen rundt VM i Qatar.
Da handlet det meste om norsk deltakelse, men selv om Norge ikke har noen mulighet å kvalifisere seg til mesterskapet lenger, ønsker Tromsø fortsatt å rette søkelyset mot den omstridte VM-nasjonen.
Tromsøs daglige leder forklarer hvorfor:
– Når vi gikk ut i februar, hadde vi ikke trodd at det ville få så stor nasjonal og internasjonal interesse, men det ble sånn. Det burde kanskje vært noen større aktører som skulle ha tatt initiativet, men det ble Tromsø. Da har vi også et ansvar for å forvalte det her videre, og vi ser at det vi gjør med tredjedrakten - til tross for at vi er en liten klubb lang mot nord - blir vi tatt seriøst på det punktet her. Da har vi en plikt til å delta.
Artikkelen fortsetter under videoen:
picture

Har alt i egne hender før skjebnekampen: – Stemningen er spent

Har samlet byen

Selv om Tromsø (for øyeblikket) ikke er med i kampen om de gjeve trofeene i Fotball-Europa, har klubben blitt en av de største bidragsyterne i kampen for menneskerettigheter og mot sportsvasking.
– Det er to saker her som henger sammen. Den ene er selvfølgelig Qatar og menneskerettigheter, den andre er sportsvasking generelt. Det er et angrep på fotballen som vil ødelegge sporten, mener vi. Ser vi bort fra viktigheten av disse sakene, er det ingen tvil om at vi er stolt av at Tromsø har fått en så stor posisjon innenfor denne tematikken, sier Alapnes.
Han mener den nye tredjedrakten har fått en samlet støtte fra hele Tromsø, selv blant de som ikke er lidenskapelig opptatt av fotballklubben.
– Det er heller ingen tvil om at all den tid vi er en veldig bredt sammensatt by, har det her vært noe som har gjort veldig mange i byen stolt av klubben sin, uavhengig av hvor lidenskapelig interessert man er i selve fotballdelen.

Interesse verden rundt

Budskapet til den nye tredjedrakten fenger ikke bare supporterne på avstand. Etterspørselen på en Tromsø-drakt har aldri vært større.
– Vi har aldri solgt så mange drakter. På tidslinjen mellom mandag og torsdag er vi vel oppe i 500 drakter. Som en liten fotballklubb har vi aldri vært i nærheten av å selge så mange.
Til tross for den enorme interessen, ønsker ikke Tromsø å tjene penger på kampanjen. Den virkelige «premien» mener den daglige lederen at de allerede har fått.
– Det er jo et regnskap som skal gjøres opp senere, og blir det noe profitt så er det ikke akkurat her vi skal tjene penger. Vi har kanskje fått den gevinsten allerede gjennom omdømme, veldig fornøyde supportere og sammarbeidspartnere, så ved et overskudd skal vi finne rett organisasjon som vi skal hjelpe.
Med den rykende ferske drakten ute på markedet, distribueres den nå verden rundt, men for noen er det vanskeligere å få tak i den eksklusive varen fra nord.
– Vi får litt kjeft fra England, siden vi ikke har åpent salg til England etter Brexit. Det er veldig mange engelskmenn som bestiller gjennom folk de kjenner i Norge, så de kan sende den privat, ler Alapnes.
Tromsø skal ikle seg drakten da Viking kommer på besøk i siste serierunde.
picture

Står på kanten av stupet: – Vi har egentlig rykket ned allerede, så vi slår nedenfra

Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned
Del denne artikkelen
Reklame
Reklame