Etter at Drammens Tidende i helgen kritiserte Strømsgodset for manglende åpenhet i varslingssaken om tidligere hovedtrener Henrik Pedersen, tok daglig leder Dag Lindseth Andersen selv initiativ for en prat med lokalavisen torsdag.
I det lengre intervjuet med DT, som er stykket opp i flere deler, åpner Andersen blant annet opp om hva klubben gjorde i tidsrommet fra de mottok varslet om Henrik Pedersen til det ble videreformidlet til styreleder Ivar Strømsjordet. Det skal dreie seg om et tidsrom på drøye tre uker.
Spisstalent klar for Rosenborg – hentes fra portugisisk fotball
2 TIMER SIDEN
I intervjuet sier den daglige lederen at han føler seg «rimelig trygg på at vi ikke har gjort noe som er kritikkverdig ut fra de forutsetningene vi hadde» rundt varslingssaken om Henrik Pedersen.
Uttalelsen til Lindseth Andersen har fått advokat Eirik Monsen, som representerer den ansatte som har varslet, til å reagere. Til VG sier advokaten at han stusser på timingen.
– Vi står i en prosess der varslingsprosessen ikke er avsluttet, sier Monsen til avisen.

Beklager uttalelsen

I samme VG-sak legger daglig leder Dag Lindseth Andersen seg flat etter uttalelsene i Drammens Tidende. Det gjør han også når Discovery prater med han samme dag.
– Jeg har vært uheldig med en uttalelse i dette intervjuet og det beklager jeg. Jeg har ingen grunn til å konkludere med at det ikke har skjedd noe kritikkverdig i håndteringen her, og ved å være ydmyke knyttet opp til manglende rutiner bekrefter vi at vi er åpne for at det kan være grunnlag for å rette kritikk mot oss, sier Andersen til Discovery.
– Virker som dere har tatt et skippertak hva gjelder varslingsrutiner?
– Ja, vi har det. Vi innførte umiddelbart midlertidige rutiner som er fullgode, men vi vil, sammen med en ekstern partner, innføre et nytt varslingssystem som også har et mer moderne interface. I tillegg blir det også intern opplæring om varsling generelt slik at alle ansatte får et godt forhold til dette. Vi vil også innføre et HMS-system hvor verneombud og arbeidsmiljøutvalg etableres, svarer den daglige lederen.
– De fleste fotballklubber er relativt små organisasjoner, så vi har ikke all verdens ressurser når det må gjøres omfattende ting. Da er det veldig fint å få hjelp utenfra; dette kommer til å bli veldig bra.
Fredag, dagen etter at DT-saken ble publisert, kom også Dag Lindseth Andersen med en presisering til drammensavisen. Der sier han at «det blir feil av meg å vurdere hvorvidt vi har gjort noe kritikkverdig i behandlingen av saken utover det å beklage vi ikke har hatt gode rutiner».

Varslerens advokat: – Fortsatt en belastning

Ved hjelp av advokatfirmaet Kleven & Kristensen er det ventet at Strømsgodset snart kommer med sin konklusjon i varslersaken om Henrik Pedersen. Når dette blir klart, vet ikke Andersen.
– Rapporten som advokatfirmaet Kleven & Kristensen jobber med er varslet innen kort tid, men hva det innebærer i antall dager vet jeg ikke. Det jobbes grundig og effektivt, og vi vil selvsagt komme tilbake til saken når tiden er riktig, sier Lindseth Andersen til Discovery.
Varslerens advokat Eirik Monsen tror konklusjonen kan komme over helgen.
– Vi nærmer oss en endelig behandling av denne prosessen som har vart i to måneder. Jeg snakket så vidt med klubbens advokat i dag, og vi antar at vi får dette i begynnelsen av neste uke, sier Monsen til Discovery.
– Hvordan går det med klienten din?
– Det går greit, men det er krevende å fremdeles stå i dette. Man greier ikke helt å gi slipp på det når man vet at prosessen fortsatt pågår og ikke vet utfallet. Det er åpenbart fortsatt en belastning.
– Er det noe bestemt utfall han ønsker det blir?
– Ja, hans budskap har hele veien vært at han ønsker å bli trodd, at det som han har formidlet til klubben anerkjennes, og at det vises nulltoleranse for rasisme. Det er åpenbart at det er et resultat han ønsker basert på denne langvarige prosessen.
– Jeg tror alle ser frem til at denne prosessen kan avsluttes.

Har ikke startet jakten på ny sportssjef

For daglig leder Dag Lindseth Andersen og resten av Godset handler det nå om å få landet denne saken på en best mulig måte.
Men med kun noen uker til seriestart, er det også naturlig å tenke at klubben jobber med å se etter kandidater for å ta over rollen som sportssjef etter Jostein Flo.
– Hvordan går jakten på en sportssjef?
– Vi har ikke begynt den jakten ennå, for Jostein er fortsatt hos oss. Det har vært litt uklarhet i media rundt hans tilknytning til klubben, men han er fortsatt her og har egentlig bare byttet status fra fast ansatt sportssjef, til en sportssjef som skal være her frem til vi har en ny løsning på plass. Det er ingen umiddelbar tidsbegrensning på det, svarer Lindseth Andersen til Discovery, før han fortsetter:
– Rent praktisk så jobber Jostein og jeg sammen akkurat som før, han løser akkurat de samme oppgavene, men rent formelt er det jeg som har ansvaret. Vi har ikke satt oss ned og sett på tidslinjen for hva vi skal gjøre med stillingen, men det begynner vi med til uka.
– Så dette er først og fremst en avklaring om at det skal skje en endring i fremtiden?
– Ja, det er det. Det handler litt om timing og hvordan vi skal gripe det. Det skal Jostein og jeg diskutere. Det er flere elementer i dette med tanke på driften av klubben. Vi er fortsatt inne i en veldig kritisk koronatid hvor økonomien er sårbar, så vi må ta litt hensyn til det også når det kommer til timing.
– Og trenerne, Bjørn Petter Ingebregtsen og Håkon Wibe-Lund?
– Der gjelder det samme. Vi har sagt til dem at det viktigste for oss nå er å komme oss opp på hesten igjen og skape ro og et lag av det trenerteamet og de spillerne vi har per i dag. Vi jobber med perspektivet om at når det er seriestart, så er det disse trenerne som står på sidelinja. Så gjør vi det samme der ved å se hvilken tidslinje vi skal ha. Det skal også Jostein og jeg begynne å se på nå.

Spillerrådet: Spår Hareide-exit, Fagermo-krangling og skandinavisk turnering

«Koker» rundt Stabæk og Kjønø: – Det er ting på gang
2 TIMER SIDEN
Eliteserien