I forbindelse med FK Haugesunds 25-årsjubileum presenterte klubben en ny logo som skal erstatte den gamle. Det falt ikke i smak hos mange av supporterne.
En av hovedendringene var at den velkjente måka ikke lenger hadde en ball bak seg.
Fansen har i ettertid ikke vært redde for å si ifra, og har sendt både mail, Facebook- og Twitter-meldinger i retning klubben.
Eliteserien
Eliteserie-klubb trekker tilbake permitteringer
31/03/2020 PÅ 13:33

Innrømmer feil

Supporterne har først og fremst reagert på at de ikke fikk være med og ta del i prosessen da det skulle utformes en ny klubblogo. Ifølge Haugesunds Avis har også en sponsor trukket seg som følge av måten klubben valgte å gå frem på.
Onsdag legger ledelsen i FK Haugesund seg flat og presiserer at de burde ha gjort ting på en annen måte.
– Vi ser at prosessen som har ledet frem til den nye grafiske profilen – og i særdeleshet den nye klubblogoen – burde vært ført bredere og inkludert flere sentrale aktører i FKH-familien. Herunder både supportere og andre samarbeidspartnere, skriver de på egen hjemmeside.
Les også: Start gjør helomvending etter logobråk

Supporterleder: – For sent å gå tilbake

Supporterleder i Maakeberget, Arild Flesjå, er glad for at klubben innser at de har gjort en feil, men mener det er et dårlig plaster på såret.
– Det er vel og bra at klubben innser at de har gjort noe dumt og at de burde involvert flere. Den ser jeg. Men det er for sent å gå tilbake. Det er voldsomt frustrerende. Det har vært ufattelig mye meninger om den saken på Facebook, og det forstår jeg, sier han til Eurosport.no.
– Det er to ting som er hellige. Det er fargen på drakten og logoen til klubben. Du rokker ikke ved noe som var stiftet i 1993. Det at man plutselig skal lage en helt ny logo er langt over grensen. De har bedt om unnskyldning og lagt seg flate, men det hjelper ikke så mye, mener Flesjå.

FKH: – Vi bommet

Klubben sier det er vanskelig å vite hvor mange som skal sitte rundt bordet når noe så viktig skal bestemmes.
– Det er alltid en avveining hvor mange deltakere og stemmer som bør inkluderes i et slikt arbeid og denne gangen bommet vi i tilnærmingen til hvem som fikk anledning til å medvirke, skriver klubben.
– Vi burde gått bredere ut til både publikum og samarbeidspartnere – og kommunikasjonen mellom klubbens administrasjon og styret i FK Haugesund burde vært tettere og bedre.
Klubbens styreleder Leiv Helge Kaldheim sier til Haugesunds Avis at de vurderte å trekke den nye logoen etter bråket, men at den var brukt på mye materiell allerede og at det også har et økonomisk perspektiv.
Supporterleder Flesjå har fortsatt en drøm om at den gamle logoen skal «gjenopplives», men innrømmer at han neppe tror det skjer.
– Jeg tror faktisk FKH har brukt så ufattelig mye penger på å forandre logoen at de aldri går tilbake på det. Jeg skulle ønske vi kunne gå tilbake til den gamle logoen og starte en ny prosess, men jeg tviler på at det skjer.

Vil ikke la det gå utover spillerne

Om selve fjerningen av ballen på logoen sier han følgende:
– Alle vet at FKH er et fotballag uansett, men det er greit å ha en logo som beviser det.
Supportlederen er helt klar på at man må ha lov til å si meningen sin overfor klubbledelsen, men at det ikke skal gå utover spillerne. Derfor oppfordrer han resten av supporterne til å støtte deres helter ute på matta når treningskampene starter i januar.
– De som fortsatt er sure på ledelsen, vil sikkert være sure fremover. Jeg satser på at folk kommer på kamp og støtter spillerne, sier han.
Se den nye og gamle logoen, samt FKHs presentasjonsfilm på klubbens hjemmeside (ekstern lenke).
Toppbildet er med tillatelse fra FKH.
Eliteserien
RBK-sjefen tror ikke han får være på feltet – får kontrabeskjed fra NTF
31/03/2020 PÅ 12:30
Eliteserien
Full forvirring blant Eliteserie-klubber: – Synes hele greia er merkelig
31/03/2020 PÅ 11:22