Populære sporter
All sport
Vis alt

Billettene flyr unna etter Eliteserie-klubbens kreative grep: – Helt rått

Espen Blaker

Oppdatert 30/03/2020 klokken 16:13 GMT+2

Har solgt over 1000 billetter på under et døgn.

sarpsborg

Foto: Eurosport

  • Gjenopplev OL, «Kampene vi husker» fra Eliteserien og store tennisøyeblikk på Dplay: Se vårt sendeskjema
Koronakrisen har rammet norske fotballklubber hardt. Permitteringene har haglet, og flere opplever store økonomiske utfordringer.
Sarpsborg 08 er intet unntak. Men i stedet for å grave seg ned, har klubben tatt kreativiteten i bruk.
– Det er jo en krevende tid for all idrett i Norge. Inntektene har stoppet opp, og det er brutalt. Vi satt oss ned og tenkte kreativt. Det endte opp med at vi hentet inspirasjon fra Tyskland, sier salgssjef Alexander Klaussen.
Resultatet ble konseptet «Hjemmekampen», som ble lansert søndag. Mandag 13. april, på 2. påskedag, skulle Sarpsborg 08 egentlig spilt hjemmekamp mot Bodø/Glimt. Selv om det ikke blir noe av den, går klubben likevel for å fylle stadion.
Det skjer gjennom et arrangement, på to ganger 45 minutter, med blant annet livepodcast, mimring og konkurranser med supportere og spillere. Alt vil også sendes på klubbens Facebook-sider.
– Man kan si det er en kreativ form for innsamlingsaksjon. Det jobbes som om det skulle vært en ordinær hjemmekamp, med kampsponsor og det hele. Samtidig som det gir inntekter til klubben, er det fin måte å engasjere supporterne på. Det blir en kul greie hvor folk utfordrer hverandre og viser forståelse for at det er en krevende tid, sier Klaussen til Eurosport.
Og responsen har ikke latt vente på seg. Under 24 timer etter offentliggjøringen var over 1000 billetter revet bort.
– Det er jo helt rått. Vi gikk hårete ut og sa vi hadde lyst å selge ut stadion (kapasitet på ca. 8000, journ.anm.), og det tror jeg vi kan klare. Det er utrolig morsomt å se hvordan supportere og byen stiller opp for noe som helt åpenbart betyr veldig mye for dem. Alle kjenner på savnet etter fotballen om dagen.
Nå oppfordrer Klaussen andre klubber til å følge etter.
– Nå er det viktig at klubber utnytter posisjonen sin og skaper aktivitet i nærmiljøet. Det er noe alle i Fotball-Norge har godt av.
picture

Indre bane i karantene: Inge André Olsens elleville historier fra 22 år i Stabæk

Gjør som 3 millioner brukere på appen
Hold deg oppdatert på siste nytt, resultater og livesport
Last ned
Del denne artikkelen
Reklame
Reklame