Scanpix

Eliteserie-klubber med utradisjonelt grep for å få flere på kamp

Eliteserie-klubber med utradisjonelt grep for å få flere på kamp

01/11/2019 09:38Oppdatert 01/11/2019 12:59

Klubber i Eliteserien og OBOS-ligaen vil åpne nye dører for å treffe det yngre publikum. Et av målene er å skape et større engasjement gjennom eSport og forhåpentligvis få flere på plass på kampdag.

  • Se Altibox eSerien på Dplay og Eurosport Norge fra 7. november

Det siste året har flere klubber i norsk fotball kastet seg på eFotball-bølgen. Dette innebærer blant annet at de har signert minst to personer som representerer de i PlayStation-spillet FIFA20. Disse deltar i Altibox eSerien, Norges eneste offisielle liga i fotballspillet FIFA.

  • Deltar din klubb i Altibox eSerien? Sjekk oversikten nederst!

Disse tiltakene gjør klubbene

Brann er blant klubbene som er i toppen av norsk fotball både på gress og i den virtuelle verden. Leder for samfunn, kommunikasjon og samfunnsansvar i Brann, Camilla Schutz, sier de er fornøyde med å ha våget å satse på dette, blant annet gjennom Altibox eSerien, der Brann i fjor endte på 2. plass bak Vålerenga i første sesong.

– En av årsakene til at vi satser på eFotball henger sammen med at vi ønsker å øke interessen for Brann opp mot den oppvoksende generasjonen, gjerne fra 13 år og oppover, sier hun til Eurosport.no.

  • Se Altibox eSerien på Dplay og Eurosport Norge fra 7. november

Flere av klubbene, inkludert Brann, har gjort konkrete tiltak for å nå ut til de yngre. Blant annet har de hatt «Play a Pro»-turneringer, hvor yngre spillere kan møte klubbens FIFA-spillere og teste sine ferdigheter. I tillegg har de solgt egne «FIFA-billetter» til kampene hvor man kan se kampen med andre som er glad i FIFA.

– FIFA-turnering uavhengig av kampdag har også vært en suksess for oss. Vi ønsker å bygge interessen rundt Sportsklubben Brann. Vi er veldig fornøyde med å ha våget å ta steget ut til å være med i Altibox eSerien og satse på dette. Det har gitt oss en positiv effekt å få lære mer om målgruppen som er krevende å treffe, sier Schutz.

Å opprette egne eFotball-kontoer på Twitter og Instagram for å nå ut til de yngre er et annet tiltak som har blitt gjort av flere klubber.

(Saken fortsetter under):

Video - Temperatur og munnhuggeri etter viktige scoringer i eSerien

02:29

Hardtsatsende OBOS-klubb påmeldt

Jerv er en av to nykommere i sesong to, og OBOS-klubben har virkelig gått «all in» fra start. Klubben har hentet inn to av de største stjernene fra første sesong, Anders Rasmussen (ex-Brann) og Håvard Paulsrud (ex-Sarpsborg 08). Selv om sørlandsklubben ikke er noen gigant i norsk fotball, øyner de muligheten for å ta nye steg gjennom Altibox eSerien.

Daglig leder i Jerv, Trond Christoffersen, innrømmer at en del av satsingen handler om å engasjere flere yngre til å komme på kamp.

– Ja, det er klart. Vi har mange unge mennesker som følger oss, men vi når nok publikum på en annen måte gjennom eSport og FIFA. Målet vårt er å bygge en arena for de yngre rundt kampene våre, en sosial arena for våre yngre lag, hvor de kan utfolde seg både på den virkelige og den virtuelle banen. Da spiller vi på styrkene med fotball som både sport og eSport. Vi sitter med mye kompetanse som vi må fordele mellom de to areanene, så dette har vi tro på at vi skal klare å løfte frem, sier Christoffersen.

(Saken fortsetter under):

Video - «Randulle» måtte le av eget baklengsmål

00:33

Odd med YouTube-kjendis: – De yngre kommer seg ut

Odd har signert den største profilen i Altibox eSerien. Sander Austad Dale, kjent som Randulle, har over 150.000 abonnenter på YouTube og er et kjent ansikt for de yngre. Thomas Henningsen utgjør den andre halvdelen av Odd-duoen.

eSport-ansvarlig i Odd, Åmund Røsholt, tror det føles tryggere for foreldrene å slippe de yngre til på et arrangement i Odd-regi kontra et opplegg man ikke kjenner godt til.

– Det er ikke bare eSerien, men også at man lager egne arrangementer i klubbene der man får interesserte dit. Da blir man ikke bare på rommet, men kommer seg ut og treffer andre som er glad i det, sier Røsholt.

– Våre eSport-spillere (Randulle og Thomas Henningsen) kommer, viser seg frem og spiller mot de yngre. Da får spillerne en tilknytning til klubben og kan få de yngre med. Da ønsker også de å komme for å se på kamp. Det tror jeg har mye å si, sier han.

eSport-ansvarlig i Strømsgodset, Lasse Evenstad Ulriksen, sier man ser en klar trend i Drammen.

– Det har noe for seg med tanke på de yngre. Flere spiller FIFA, vi føler det går hånd i hånd med fotballen. Vårt mål er alltid å få flere på stadion. Jeg tror det kan bidra til at nærområdet kommer. Vi ser en trend at det har blitt mer populært med eSport blant klubbene i området, forteller Uleriksen.

Han spiller selv FIFA og merker at konkurransen i det er stor.

– FIFA kan være med på å øke profilene til norske klubber. Konkurransen i det blir jeg trigget av, og vi håper det kan trekke folk til stadion, sier han.

Klubbene som deltar i Altibox eSerien:

  • Brann
  • Nest-Sotra
  • Stabæk
  • HamKam
  • Odd
  • Start
  • Kongsvinger
  • Ranheim
  • Strømsgodset
  • Kristiansund
  • Raufoss
  • Tromsø
  • Lillestrøm
  • Sandnes Ulf
  • Vålerenga
  • Mjøndalen
  • Sarpsborg 08
  • Viking
  • Jerv
  • Folkets Lag

Video - Dette er «eSerie»-spillerens råd for å bli god i FIFA

01:08
0
0