Scanpix

Norske og svenske skitopper i McDonald's- og Cola-krangel: – Er det sant?

Norske og svenske skitopper i McDonald's- og Cola-krangel: – Er det sant?

12/10/2017 15:30Oppdatert 12/10/2017 17:13

Svenskenes landslagssjef beskylder Norge for å kaste stein i glasshus etter ny sponsoravtale.

Diskusjonen startet allerede høsten 2014 da det svenske langrennslandslaget inngikk en sponsoravtale med McDonald's. Sponsoransvarlig i Norges Skiforbund, Bernt Halvard Olderskog, ble ikke nevneverdig imponert av svenskenes avgjørelse om å la hurtigmatkjeden fronte deres idrettsutøvere.

Kritiserte McDonald's – åpner for Coca-Cola

Torsdag ettermiddag, altså rundt tre år etter svenskenes avtale, inngikk det norske alpinlandslaget en avtale med Coca-Cola.

Nekter å kommentere egen avtale

Olderskog nekter å svare på sammenligningen mellom McDonald's og Coca-Cola, sett i lys av hans kritiske syn på svenskenes avtale med hurtigmatkjeden tre år siden.

– Jeg har ingen kommentar, sier Skiforbundets kommersielle leder til Expressen.

– Ikke?

– Nei. Og det er mitt siste svar, sier han.

– Er det sant?

Sveriges langrennssjef, Johan Sares, hadde ikke fått med seg de norske alpinistenes nyeste sponsoravtale med Coca-Cola.

– Så det er sant at de har inngått den, spør han når den svenske avisen forteller om det.

Langrennssjefen er ikke overrasket over at en stor aktør som Coca-Cola melder seg på med sponsorkroner, og mener avtalen betyr at Norge innser at kritikken var feil.

– Jeg hadde store vanskeligheter med å forstå den. Og den gangen endte faktisk alt med at vi fikk en unnskyldning fra Skiforbundets ledelse.

– Man skal aldri kaste stein i glasshus, sier han.

0
0